Tämä saksalainen testiratikka on pian täällä – "Merkittävää hyötyä ratainfran testaamisessa"

LHB TW6000 -vaunu liikenteessä Hannoverissa. Tampereen testiratikan vuosimalli on 1981. Vaunuja on valmistettu vuosina 1974-82. ChristianSchd/Wikimedia Commons

Petteri Mäkinen

Tampereen ratikkareitin testiajot aloitetaan saksalaisella liki 40 vuotta vanhalla testivaunulla.

Vaunu on ollut aiemmin käytössä Saksan Hannoverin raitiotieliikenteessä.

Vaunu saapuu Tampereelle tämän kuun lopussa ja ensimmäiset koeajot tehdään maaliskuun puolivälistä alkaen varikkoalueella, Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä.

– Testivaunu ei ole ollut suunnitelmissa, mutta nyt, kun tällainen mahdollisuus avautui, tartumme siihen mielellämme. Jos testivaunulla havaitaan raitiotieinfran muutostarpeita, Raitiotieallianssi pääsee tekemään muutoksia ennen protovaunun saapumista. Näin ollen protovaunun tultua voidaan keskittyä pääosin sen testeihin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää.

Transtechin Otanmäen tehtaalla Kajaanissa valmistuva ensimmäinen protovaunu saapuu Tampereelle toukokuussa. Testivaunun ansiosta rataa ja järjestelmiä päästään nyt koekäyttämään jo hyvissä ajoin ennen protovaunun saapumista.

Tampereelle saapuva testivaunu on kahteen suuntaan ajettava telivaunu, jolla on sama eurooppalainen raideleveys kuin Tampereen Ratikalla eli 1435 millimetriä. Raitiovaunu on 28,3 metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä. Tampereen Ratikka on sitä yhdeksän metriä pidempi ja 25 senttimetriä leveämpi.

Ensimmäiset testaukset päästään aloittamaan varikon alueella maaliskuun puolivälissä. Varikon alueella testataan esimerkiksi varikon asetinlaitteen toimintaa ja varikkoraiteiston kulkuteiden asettamista, vaihteita, opastimia ja sähköradan toimintoja.

Varikkotestien jälkeen alkavat linjaraiteen koeajot. Testejä tehdään vaiheittain varikkoalueen ja Turtolan välisellä rataosuudella. Vaunun kulkua muun liikenteen joukossa varmistetaan tällöin liikenteenohjaajilla. Radan varteen tuodaan myös testiliikenteestä muistuttavia huomio-opasteita. Koeajoja tehdään tarvittaessa huhtikuun loppupuolelle.

– Olemme arvioineet, että vaunusta saadaan merkittävää hyötyä ratainfran testaamisessa. Kokonaisuutena siis testataan raiteiden ja vaihteiden ajettavuutta raitiovaunulla sekä varmistetaan rataan liittyvien järjestelmien ja sähköratarakenteiden toimivuutta, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus toteaa.

Ennen koeajojen aloittamista testivaunun ulkomittoja muokataan niin, että ne vastaavat riittävästi Tampereen Ratikan protovaunun mittoja.

Testivaunu myös kuormitetaan siten, että se vastaa painoltaan tulevaa protovaunua.

Testivaunu

Hannoverista Tampereelle tuotava, saksalaisen LHB:n valmistama TW6000-mallin raitiovaunu

Saapuu Tampereelle helmikuun lopussa

Vaunutyyppiä on valmistettu vuosina 1974–1992, Tampereen testivaunu on vuosimallia 1981

Vaunulla testataan raitiotien ratainfraa

Vaunun mitat: pituus 28,3 metriä, leveys 2,4 metriä

Aiheeseen liittyvää

  1. Uudet ratikkataiteilijat on nyt valittu – "Koko pysäkkikatoksen haltuun ottava taideteos nosti hänet valintaraadin suosikiksi"
    18.2.2020 12:50
  2. Ratikkareiteistä päätetään ensi viikolla – Näin kulkisivat kolmonen ja nelonen
    13.2.2020 12:57
  3. Näin ratikkatyömaa koetteli Tampereen Teerenpeliä Hämeenkadulla – "Kyllä se kannatti kestää"
    20.1.2020 14:10

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut