Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolmonen ja nelonen pääsevät raiteille elokuussa 2021 – Mutta mihin jäivät ykkönen ja kakkonen?

Enää puolisentoista vuotta ja Tampereella kulkee kaksi ratikkalinjaa, linjat kolme ja neljä.

Kolmonen liikennöi Hervannan ja keskustan väliä, nelonen taas Sorin aukion ja TAYSin alueen väliä.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti keskiviikkona raitiotien liikennöinnistä ja palvelutasosta.

Miksi juuri kolme ja neljä? Miksei yksi ja kaksi? Tai A ja B?

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoo, että ykkös- ja kakkoslinjoilla on vahvat juuret Tampereen joukkoliikenteen historiassa.

Kaupungin johdinautoliikenne alkoi aikoinaan linjalla yksi välillä Koskipuisto-Härmälä. Kakkonen on kulkenut vuosikymmenet keskustan ja Rauhaniemen väliä.

– Seuraavat vapautuvat numerot ovat kolme ja neljä, jotka ovat olleet Hervannan bussiliikenteessä käytössä, Häyrynen sanoo.

Kirjaimet olisivat puolestaan aiheuttaneet sekaannusta numeroitujen bussilinjojen keskellä.

– Ratikkalinjat kyllä erotellaan viestinnässä omalla värillään.

Miksi nelonen menee Sorin aukiolle ja kolmonen Pyynikintorille eikä toisin päin?

Syy on alkuperäisessä ratikkasuunnitelmassa, jossa kolmoslinjaa on tarkoitus jatkaa Lentävänniemen suuntaan.

Jos toteutuspäätös tästä ratikan toisesta vaiheesta tehdään, ratikkalinja kolme kulkee lopulta samalla välillä kuin nykyinen bussilinja kolme.

Pitemmän linjan eli kolmosen sunnuntaivuoroväliksi oli aiemmin suunniteltu viisitoista minuuttia, mutta se muutettiin tuoreessa päätöksessä seitsemään ja puoleen minuuttiin.

Häyrysen mukaan tässä on kyse ennen kaikkea palvelutasosta.

– Sunnuntaisin ei tule olemaan yhtä paljon matkustajia vuoroa kohden kuin arkiliikenteessä. Toisaalta bussien vuoromäärä Hervannassa ja Kalevassa on niin suuri, että käytännössä aikataulua ei tarvitse katsoa, koska seuraava vuoro tulee muutaman minuutin päästä. Haluamme säilyttää saman palvelutason myös jatkossa.

Kolmoslinjalla pääsee kulkemaan myös viikonloppuöisin bussien tapaan. Liikennöinnin on suunniteltu kestävän perjantaisin noin yökolmeen saakka ja lauantaisin aamuviiteen.

Pääosin yöaika rauhoitetaan liikenteeltä.

– Aina kun ratikka liikennöi, Hervannan varikolla täytyy olla liikenteenohjaajan töissä. Vaikka ajossa olisi vain yksi vaunu, kustannuksia tulee matkustajamäärään nähden paljon.

Liikenteenohjaajien rekrytoinnit ovat käynnissä ratikkaa liikennöivällä VR:llä.