"Korkeakoulujen kannattaisi yhteistyössä paketoida Suomi, laadukas koulutustarjonta ja tiiviit työelämäyhteydet."
Suomen tulevaisuuden rakentaminen ja hyvinvointi edellyttää korkeakoulutettuja osaajia.
Tavoitteena onkin nostaa korkeakoulutettujen osuutta väestöstä. Suomeen halutaan enemmän myös kansainvälisiä opiskelijoita, jotka opintojen jälkeen työllistyvät tänne niin yrityksiin kuin julkiselle sektorillekin. Koulutustason nostaminen vahvistaa inhimillistä pääomaa ja parantaa huoltosuhdetta Suomessa. Koulutuksen positiiviset taloudelliset vaikutukset näkyvät lähivuosina, opiskelijoiden valmistuttua ja työllistyessä.
Tampereella on asukkaita noin neljännesmiljoonaa, heistä 70 000 toisen asteen ja korkea-asteen opiskelijoita, nuoria aikuisia. Tampereen yliopistossa ja Tampereen ammattikorkeakoulussa opiskelijoita on noin 35 000. Kansainvälisten opiskelijoiden osuus jää vielä alle 10 prosenttiin. Haluammekin enemmän kansainvälisiä, motivoituneiden opiskelijoita.
Korkeakouluistamme valmistuneet nuoret työllistyvät etenkin Tampereelle ja Pirkanmaalle, mutta myös muun muassa pääkaupunkiseudulle. Opiskelijoiden työllistymiseen vaikuttaa se, miten he jo opiskeluaikana pääsevät kiinni työelämään harjoittelun ja opinnäytetöiden avulla.
Tampereella korkeakouluyhteisömme toimii yhdessä Tampereen kaupungin, International House Tampereen, Pirkanmaan liiton, Tampereen kauppakamarin ja yksityisen ja julkisen sektorin kanssa parantaakseen opiskelijoiden kiinnittymistä Pirkanmaalle.
Keväällä opetus- ja kulttuuriministeriön johtama korkeakouludelegaatio vieraili Intiassa ja Vietnamissa. Kaakkois-Aasian maissa koulutusta arvostetaan ja lahjakkaat, motivoituneet nuoret hakevat kansainvälisiä koulutuspolkuja.
Onkin silmiä avaavaa ymmärtää, että esimerkiksi Intian väestön on keski-ikä vain 29 vuotta ja koulutuksen tarve suuri.
Suomessa korkeakoulujen kannattaisikin yhteistyössä paketoida Suomi, laadukas koulutustarjonta ja tiiviit työelämäyhteydet opiskelijoita houkuttelevaksi kokonaisuudeksi.
Kirjoittaja on Tampereen yliopiston rehtori.