"Pian varmaankin jo huudetaan valtiota tai Tampereen kaupunkia apuun lentoyhteyden rahoittajaksi."
Finnairin päätös lakkauttaa Tampereen ja Helsingin välinen lentoyhteys on kirvoittanut runsaasti kritiikkiä Tampereen parempien piirien edustajilta. Tamperelaisen 5.4. tavoittama pormestari Anna-Kaisa Ikonen kuvaili päätöstä käsittämättömäksi ja ennakoi sen johtavan yksityisautoilun lisääntymiseen.
Kommenteissaan Ikonen asetti vastakkain lentoja korvaavan bussiyhteyden ja omalla autolla liikkumisen ikään kuin muita vaihtoehtoja ei olisi. Tosiasiassa Tampereelta pääsee kuitenkin Helsinki-Vantaalle oikein näppärästi junalla, myös aamuvarhain. Omaan piikkiin matkustavat suosivat tätä vaihtoehtoa jo nyt.
Finnairin perustelut lentoyhteyden alasajolle ovat harvinaisen hyvät. Lyhyen lennon hiilidioksidipäästöt ovat suhteettoman suuret eikä lentojen täyttöastekaan ole yhtiön mukaan ollut hääppöinen. Ajatuskin puolillaan olevien koneiden 150 kilometrin kananlennoista tuntuu hävyttömältä ajassamme, jossa maapallon tulevaisuuden painotetaan riippuvan meidän kaikkien valinnoista.
Ilmastonmuutoksen torjumiseen onkin vedottu, kun polttoaineiden verotusta on kiristetty äärimmilleen. Tällainen luonnonsuojelu on ollut päättäjille mieleen, sillä eduskunnan taksikorttia vinguttaessa bensiinin hinta ei ole ongelma. Myös teslamiehet ja muut kotimaanlentojen liikematkustajat ovat olleet enimmäkseen turvassa, kun ilmastonmuutos on koskenut vain polttomoottoriautoilla omakustanteisesti liikkuvia köyhiä.
Nyt kun paremmissa piireissä joudutaan luopumaan turhasta lentämisestä, ei ulinalle löydy loppua. Elinkeinoelämän suunnalta tuleva kritiikki on erityisen hupaisaa kuultavaa, sillä Finnairia johtaessaan kuka tahansa liikemies toimisi samoin; kannattamaton lentoyhteys lakkautetaan, sillä sipuli.
Pian varmaankin jo huudetaan valtiota tai Tampereen kaupunkia apuun lentoyhteyden rahoittajaksi. Ei ole kuitenkaan meidän polttomoottoriautoilla liikkuvien köyhien tehtävä kustantaa kansanedustajien, konsulttien ja yritysjohtajien ilmansaastuttamista. Opetelkoot siis istumaan junassa, ellei sähköauton akku riitä Helsinki-Vantaalle asti.