Olemme jääneet jälkeen sähköpotkulautoja koskevassa lainsäädännössä. Tällä hetkellä yritykset voivat ”dumpata” laudat kaupunkien kaduille ilman vastuuta. Sopimukset pysäköintipaikoista, alennetut ajonopeudet ja lautojen käyttökiellot yöaikaan perustuvat pitkälti kuntien ja operaattorien keskinäisiin vapaaehtoisiin sopimuksiin.
Kiristyksiä lainsäädäntöön tarvitaan. Kunnilla on tällä hetkellä hyvin rajallisesti keinoja rajoittaa sähköpotkulautojen määrää kaupunkitilassa. Kunnilla tulisi olla lakiin perustuva oikeus rajoittaa palveluntarjoajien ja lautojen määrää. Väärin pysäköidyt laudat ja niiden suuri määrä aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin.
Kiristyksiä lainsäädäntöön tarvitaan.
Sähköpotkulautojen pysäköintiä tulisi selkeyttää kaupungin yksipuolisella ilmoituksella. Tiheimmillä käyttöalueilla kaupunkien keskustoissa pysäköinti tulisi järjestää erikseen niille osoitetuille paikoilla. Sähköpotkulaudan kuljettamiselle tulisi myös asettaa 0,5 promillen raja, niin kuin autoilussakin tällä hetkellä on.
Sähköpotkulautojen käyttö aiheuttaa myös onnettomuuksia ja loukkaantumisia. Tästä syntyy merkittäviä kustannuksia yhteiskunnalle sairaala- ja lääkärikulujen muodossa.
Esimerkiksi Tampereen yliopistollisen sairaalaan tutkimuksessa todettiin, että sadastatuhannesta ajelukerrasta 18 johtaa ensiapua vaativaan loukkaantumiseen ja jopa 44 prosenttia sairaalakäynneistä ajoittui yöaikaan.
Kirjoittaja on tamperelainen kansanedustaja (kesk), liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu