Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Kuka maksaa Nyssen? – "Mikäli kunnat päästetään vähemmällä, tukevat AB-vyöhykkeiden matkustajat omasta pussistaan bussiliikennettä reuna-alueiden kirkonkyliin"

Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan pitäisi tehdä 15. maaliskuuta päätös tulevaisuuden vyöhykemallista Nysse-liikenteessä. Uudistuksen tavoitteena on helpottaa matkustamista ja maksamista seudun joukkoliikenteessä yksinkertaistamalla mallia, jossa matkaa tehdään kuudella vyöhykkeellä, josta seuraavalle siirtyminen lisää aina matkasta maksettua hintaa. Muutos on kuitenkin pelkkää tavoitetta perustavaalaatuisempi.

Vaihtoehtoina ovat kolmen vyöhykkeen malli, jossa nykyisten A ja B vyöhykkeen lisäksi olisi nykyiset neljä vyöhykettä yhdistävät uusi C-vyöhyke. Toisessa vaihtoehdossa vyöhykkeet katoaisivat eli kaikki matkat koko alueella olisivat saman hintaisia – hyppää sitten ratikkaan Hämeenkadulla yhden pysäkinvälin ajaksi tai bussiin matkalle Kihniöstä Tampereelle.

Vyöhykkeiden vähentämisen matematiikka on simppeli. Mitä vähemmän vyöhykkeitä, sitä enemmän koko järjestelmän maksupaine siirtyy pitkän matkan ulommilta vyöhykkeiltä keskustaan, jossa AB-vyöhykkeillä ajetaan nyt 85 prosenttia matkoista.

Tuhtia korotusta enemmän tökkinee periaate.

Kummankin vaihtoehdon lisävariaationa on se, kuinka paljon kauempien vyöhykkeiden kunnat haluavat tai pystyvät asukkaidensa liikennettä subventoimaan eli tukemaan. Muuten maksajina ovat matkustajat. Esimerkiksi yhden vyöhykkeen tasataksamalli, jossa reuna-alueiden kunnat päästetään ”kohtuullisella” subventiolla tarkoittaisi 20 prosentin nousua nykyisiin AB-hintoihin.

Tuhtia korotusta enemmän tökkinee periaate: mikäli kunnat päästetään vähemmällä, tukevat pääosin Tampereella olevien kahden vyöhykkeen matkustajat omasta pussistaan bussiliikennettä reuna-alueiden kirkonkyliin.

Tasapuolisuus riippuu toki aina näkökulmasta. Maakunnan laita-alueilla asuva voi perustellusti kysyä, miksi hänen pitää maksaa saman verran kuukausikortista, jos sillä on tarjolla menobussi isolle kirkolle kello 7 ja paluu takaisin kello 17.

Joukkoliikennelautakunta saa päätöksensä tueksi alueen kuntien evästykset lausuntona. Näkemykset tulevat olemaan niin erilaisia, että päätöstä ne eivät helpota.

Isomman arvailun takana on nykyisten AB-matkustajien reaktio. Jos joukkoliikenteen matkustajamäärä Tampereella vähenee, rapautuisi myös tämän mallin rahoituspohja.