Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Nysse-linjaa 7 ei saa muuttaa – "Kaupunginosia ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, joka johtaa vetovoiman heikkenemiseen ja asuntojen hintojen laskuun"

Tampereen seudun joukkoliikenne esittää Läntinen linjasto 2024 -suunnitelmassa muuttavansa bussilinjaa 7 ja muun muassa lakkauttavansa Kalkun nykyisen päätepysäkin.

Kalkun alueen asukkaina ja Kalkun lasten vanhempina vetoamme Tampereen kaupungin päättäjiin, että tärkeät joukkoliikepalvelut säilyvät jatkossakin, eikä eriarvoistavia suunnitelmia toteuteta.

Tampereen kaupungin suunnitelmissa on joukkoliikenteen kasvattaminen, mikä edellyttää joukkoliikenteen helppoa saatavuutta kaikille. Tämä suunniteltu muutos on ristiriidassa kaupungin strategian kanssa ja heikentää joukkoliikenteen saatavuutta olennaisesti. Suunnitelmat huonontavat olennaisesti Kalkun peruslähipalveluita. Myös viimeisimmän suunnitelman mukainen ehdotettu bussilinja 71 ei yksin vastaa alueen tarpeisiin tai bussilinjan 7 muuttamisesta aiheutuvaan palveluiden heikentymiseen.

Suunniteltu muutos aiheuttaisi osalle kalkkulaisia bussipysäkin siirtymisen noin kilometrin päähän. Tämä matka on liian pitkä esimerkiksi ikääntyneille, huonojalkaisille, lastenrattaiden, rollaattorin tai pyörätuolin käyttäjille. Alueella asuu paljon ikääntyneitä, joille on tärkeää päästä asioimaan Tesomalle terveysasemalle, apteekkiin tai postiin.

Matkustajien odotetaan jatkossa käyttävän polkupyörää siirtymävälineenä pysäkkien välillä. Iäkkäät asukkaat eivät enää kykene ajamaan polkupyörällä, puhumattakaan siitä, että esimerkiksi kauppakassit olisivat pyöränsarvessa tai kauppakassien kanssa käveltäisiin pidempiä matkoja. Polkupyörää ehdottavissa suunnitelmissa ei ole huomioitu polkupyörille tai liityntäliikenteelle sopivaa infraa.

Nykyiselle päätepysäkille on jo rakennettu valmiiksi toimivaa infraa, kuten pyörätelineet, tila liityntäliikennettä käyttävien autojen parkkeeraukselle ja kuljettajan taukokoppi-wc. Viimeisimmän 15. joulukuuta annetun suunnitelman mukainen palvelutason paikkausyritys linjan 71 avulla ei kumoa nykyisen linjan 7 muutoksen tuomaa heikennystä. Nousupysäkiksi linjalle 71 suunnitellaan Pitkäniemenkadun pysäkkiä, jolla ei ole tilaa polkupyörille tai liityntäpysäköinnin autoille, toisin kuin jo olemassa olevalla Kalkun päätepysäkillä.

Kalkun koulu (Kalkunkatu 34) suunnitellaan jatkossa muutettavan pienten lasten yksiköksi eli vain 1–2-luokkalaisille, jolloin tätä vanhemmat koululaiset kulkevat bussilla kouluun. Tästä syystä joukkoliikenneyhteyksiä pitää lisätä, ei vähentää. Kaikki yläasteet ja toisen asteen koulut sijaitsevat niin kaukana, että niissä käydään jo nyt bussilla.

Alueella on meneillään sukupolvenvaihdos, jonka myötä esimerkiksi työssä käyvien ja koululaisten määrä kasvaa. Herääkin kysymys, onko bussinlinjan huonontaminen jälleen yksi tapa huonontaa Kalkun palveluita? Esimerkiksi vuoden 2018 kouluverkkouudistuksessa Kalkun koulua suunniteltiin lakkautettavaksi ja siten pyrittiin huonontamaan alueen palveluita. Tilannetta on ajettu nyt esitettyyn suuntaan pidemmän aikaa.

Alueella toimii työpaikka Millog Oy, joiden työntekijöiden lähipysäkki poistuisi.

Kaupunginosia ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, joka johtaa vetovoiman heikkenemiseen ja asuntojen hintojen laskuun.