Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kiinteistönhoitopalveluiden hinnankorotus ei ole ilmoitusasia – "Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa kannattaa miettiä..."

Moni taloyhtiö saa näin loppuvuodesta ilmoituksia hinnankorotuksista energiayhtiön lisäksi myös kiinteistöhuolto-, siivous ja isännöintiyritykseltään. Hintojen korottamista ei tule taloyhtiössä ottaa kuitenkaan pelkkänä ilmoitusasiana, vaan taloyhtiön hallituksen pitää käsitellä korotusesitykset asianmukaisesti.

Palvelusopimusten tehtävistä sekä palkkioista on sovittu taloyhtiön ja palveluyrityksen välisessä sopimuksessa. Palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii molempien osapuolten hyväksynnän. Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa kannattaa miettiä, onko taloyhtiön hallitus tyytyväinen saamaansa palveluun; hyvästä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä.

Isännöintipalvelujen ja kiinteistöpalvelualan yleiset sopimusehdot määrittävät, että toimeksisaajan on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus kirjallisesti taloyhtiölle riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistusajankohtaa. Ellei taloyhtiö hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee ilmoittaa siitä kirjallisesti toimeksisaajalle kuukauden kuluessa tarkistusehdotuksen saapumisesta. Sen jälkeen käynnistyvät mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut. Mikäli neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen hinnantarkistuksesta, on syytä varautua sopimuksen päättymiseen ja uuden palveluntoimittajan hankkimiseen.

toiminnanjohtaja

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry