Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Haitaribussi tuotti tarinoita... ja on tarina itsekin – "Moni nämä ajat muistava kuulee korvissa kolinan ja tuntee takamuksissaan tärinän jo haitaribussin mainitsemisesta"

Haitaribussi oli keskeinen osa tamperelaista kulttuuriperimää jo vuonna 1993, kun Juice Leskinen omisti sille laulun.

Vuosina 1977–2014 suuren kapasiteetin nivelbussit palvelivat ennen kaikkea pitkillä ja ruuhkaisilla lähiölinjoilla. Jo tästäkin syystä ne ovat synnyttäneet muistoja. Kaikki eivät ole kultaisia matkustajille, kuljettajille saati korjaajille.

Nivelbussit olivat ohittamaton osa usean sukupolven arkea. Haitaribussit ovat synnyttäneet Tampereella tarinoita – ja niiden vaiheet ovat tarina itsekin.

”Hyvä, nyt ei vahingossakaan joudu enää tuollaisen kyytiin”.

Näin todettiin matkustajakommentissa heinäkuun lopussa 2014 Tamperelaisen juttuun, joka kertoi TKL:n viimeisen nivelbussin jäähyväismatkasta Hämeenkadun päästä päähän. Tamperelainen oli luonnollisesti mukana matkalla, jonka piti jäädä tamperelaiseen liikennehistoriaan.

Lehden pääkirjoituksessa vetosin tuolloin, että matkustajien tärinä-, kolina- ja hytinämuistot olisi syytä kerätä talteen jälkipolville. Moni nämä ajat muistava kuulee korvissa kolinan ja tuntee takamuksissaan tärinän jo haitaribussin mainitsemisesta. Hytinä taas oli taattu jo pikkupakkasella.

Vetoaminen ja herkistely osoittautui turhaksi jo kolme vuotta myöhemmin, kun TKL osti vuonna 2017 Ruotsista kaksi käytettyä nivelbussia auttamaan tukkoista Nokian ja Kalkun liikennettä.

Nämäkin olivat jo poistuneet aktiivikäytöstä, kun Tamperelainen uutisoi syyskuussa 2019, että ruuhkaisille Härmälän ja Pirkkalan linjoille hankitaan moderneja ison matkustajakapasiteetin dieselnivelbusseja.

Alkuvuodesta naulattu kauppa kahdeksasta nivelbussista kuitenkin kaatui keväällä 2020 kilpailutuksen muotovirheen ja joukkoliikenteen matkustajamäärät romahduttaneen pandemian takia.

Kolmannen paluun kuitenkin konkretisoi dieselin kallistuminen ja akkutekniikan kehittyminen. Kadonneeseen kansanperinteeseen jo tuomitut nivelbussit ovat nyt tekemässä paluun sähköversioina, kun tilaukseen on päätymässä ensi vaiheessa jopa 20 sähkökäyttöistä nivelbussia, kun runkolinjoille tarvitaan lisää matkustajakapasiteettiä. Lopullinen TKL:n haitaribussilaivue voi kasvaa kymmeniin akkuautoihin.

Nivelbussi kuuluu taas jatkossa ainakin muutaman sukupolven arkeen. Vaikka monet takavuosina kaskuja synnyttäneet tekniset... ominaisuudet ovat jääneet historiaan, synnyttää haitaribussi varmasti tarinoita jatkossakin.