Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni Äitisi ei ole töissä modernissa kaupunkiympäristössäkään – "Potkulaudat kuuluvat kaupunkiin, vastuuton ajelu tai potkulaudoista kasatut temppuradat eivät"

Sähköpotkulauta on mainio keksintö. Sujuva liikkuminen on mukavan arjen ja nautittavan kaupungin elinehto, ja sähköpotkulaudat ovat siihen hieno lisä. Ne ovat käteviä ja hauskoja.

Valitettavasti vapaus myös huumaa joidenkin pään. Kaupungin ei ole tarkoitus olla omituinen versio Selviytyjät-sarjasta, jossa urbaanissa viidakossa pelätään sähköpotkulautoja, raivataan lautakasoja ja jossa uupunut virkakunta juoksentelee ripustelemassa kaduille ”äitisi ei ole täällä töissä, korjaa jälkesi” -kylttejä – turhaan.

Tampereella päättyi juuri sähköpotkulautojen käyttöä koskeva kysely, joka vahvistaa arkikokemuksen: alustavien tulosten mukaan vastaajista 80 prosenttia koki, että huolimattomasti pysäköidyt potkulautat aiheuttavat haittaa.

Kaupungin ei ole tarkoitus olla omituinen versio Selviytyjät-sarjasta, jossa urbaanissa viidakossa pelätään sähköpotkulautoja, raivataan lautakasoja ja jossa uupunut virkakunta juoksentelee ripustelemassa kaduille ”äitisi ei ole täällä töissä, korjaa jälkesi” -kylttejä – turhaan.

Sähköpotkulautojen huolettoman käytön suurin ongelma silti on, että se voi aiheuttaa pahojakin vammoja, usein juuri huolettomalle käyttäjälle itselleen. Vuosina 2019–2021 sähköpotkulautaturmat veivät 331 potilasta Tampereen yliopistollisen sairaalan ensiapuun, ja monet heistä aamuyön pikkutunteina. Tyypillinen potilas oli humalainen nuori aikuinen – ja turma aivan turha.

Sähköpotkulautojen haittoja on pyritty minimoimaan monin tavoin eri kaupungeissa. Nopeusrajoituksia on esimerkiksi alennettu ja palveluntarjoajien kanssa tehdään yhteistyötä. Myös Tampereen uusi pyöräliikenteen kehittämisohjelma aloitetaan sähköpotkulautojen turvallisuuden parantamisesta. Asukaskyselyn tavoitteena on ollut selvittää etenkin tarkempia vaaranpaikkoja, jotta ratkaisujakin voidaan kohdistaa tehokkaammin. Vastauksia tuli runsaasti, kiitos niistä kaikille!

On selvää, että sähköpotkulautojen käytön sopeuttamisessa sujuvaksi osaksi kaupunkiliikennettä riittää vielä tekemistä. Muutoksessa tarvitaan sekä käyttäjien halua huomioida kanssakaupunkilaiset että lakitekstin ja palveluntarjoajien tukea.

Esimerkiksi Norjassa lakia muutettiin niin, että kaupungit voivat säädellä sähköpotkulautatoimintaa omilla alueillaan. Kirkkaita pelisääntöjä tarvitaan täälläkin. Potkulaudat kuuluvat kaupunkiin, vastuuton ajelu tai potkulaudoista kasatut temppuradat eivät.

Kirjoittaja on Tampereen pormestari (kok).