Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä toi esille Tamperelaisessa 14. syyskuuta huolensa – heidän mielestään – Pohjolan Liikenteen epäreilusta kilpailuasemasta verrattuna joukkoliikenteen muihin toimijoihin.
Pohjolan Liikenne haluaa vastata esitettyihin väitteisiin ja osaksi myös oikaista niitä, niiltä osin kuin koemme ne omalta osaltamme kysymyksiä herättäviksi.
Suomessa toimii tällä hetkellä kolme suurta linja-autoliikenteen toimijaa, joista Capmanin omistama Koiviston Auto -konserni on selvästi suurin niin kaupunkiliikenteessä kuin koko bussimarkkinassakin. Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteessä kansainvälinen Nobina on suurin.
Mitä tulee Pohjolan Liikenteen suhteeseen VR Group Oyj:hin, VR Group on valtio-omisteinen yhtiö, joka omistaa Pohjolan Liikenteen kokonaisuudessaan, niin kuin se on jo tehnyt yli 80 vuoden ajan. Tämä ei sinänsä eroa mitenkään yleisesti Euroopan markkinoilla olevasta tilanteesta, toimijoiden taustalla on yleisesti ottaen joko valtionyhtiöt tai isot pääomasijoitusyhtiöt.
Valtion ei kuulu toimia linja-autobisneksessä – Pohjolan Liikenteestä luovuttava
Kilpailutukset ovat kaikille avoimia ja kaikilla on mahdollisuus tarjota. Omistajataho ei vaikuta mitenkään kilpailutusprosessiin tai sen lopputulokseen, olemme samalla viivalla kaikkien muidenkin toimijoiden kanssa ja teemme laskelmamme ja ehdotuksemme parhaalla mahdollisella tavalla, niin kuin kaikki muutkin toimijat. Pohjolan Liikenne kilpailee markkinaehtoisesti ja liiketoiminnan tulee olla itsessään kannattavaa, eikä se nauti konsernissa ristikompensaatiosta.
Kilpailutuksiin osallistumme aina tapaus kerrallaan ja meitä koskee kaikki samat hankintalakien asettamat säännöt ja asetukset kuin kaikkia muitakin toimijoita.
Strategiamme mukaisesti olemme keskittyneet kaupunkien sopimusliikenteen kilpailutuksiin. Tavoitteemme on edistää ilmastoystävällisiä kaupunkimatkoja, operoida laadukasta joukkoliikennettä kustannustehokkaasti ja vastuullisesti – mikä puolestaan heijastuu suoraan asiakkaille edullisimpina hintoina.
Markkina on muuttumassa sähköistymisen myötä siten, että ne toimijat, jotka ovat olleet hereillä markkinamuutoksessa ovat rakentaneet sähköbussiosaamistaan, pärjäävät. Tämä muutos on meneillään koko Euroopassa.
Valtion ja kaupunkien ilmastotavoitteisiin ja vastuullisuuteen kuuluu – onneksi – muun muassa joukkoliikenteen päästöjen vähentäminen, esimerkiksi liikenteen sähköistys tai muu vastaava puhtaan teknologian ratkaisu. Tähän olemme jo pitkään valmistautuneet omissa kalustohankinnoissamme, myös siksi, että haluamme olla tekemässä muutosta, josta hyödymme kaikki.
Olemme syyskuuhun 2022 mennessä hankkineet 124 sähköllä kulkevaa linja-autoa kaupunkiliikenteeseen ja vuoden 2023 loppuun mennessä olemme saaneet liikenteeseen yhteensä jo 230 sähköllä kulkevaa bussia.
Tavoitteenamme on vuoteen 2030 mennessä sähköistää bussiliikenteemme kokonaisuudessaan. Toivomme toki, että myös muut toimijat panostavat sähköiseen liikennöintiin. Ilmastotekoihin tarvitaan meitä kaikkia ja kilpailu siivittää myös meitä toimimaan paremmin.
Toivotamme kaikki toimijat mukaan kilpailutuksiin ja uskomme, että voimme reilun kilpailun kautta päästä parhaisiin mahdollisiin lopputuloksiin, niin toiminnan, matkustajiemme kuin ilmastonkin osalta. Me olemme kaikki yhteisellä matkalla, meidän kaikkien ja maailman parhaaksi.
Kirjoittaja on Oy Pohjolan Liikenne Ab:n toimitusjohtaja.