Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Asiakkaat saatava takaisin Hämeensillalle – "Jos tämä jatkuu, pitää syyt avata ja käydä läpi avoimesti ja rehellisesti"

Onko 3095 paljon vai vähän?

Tampereen tuoreen liikennemääräraportin luku kertoo Tammerkosken siltoja pitkin puolelta toiselle kävelleiden ihmisten määrän kesäisen arki-iltapäivän huipputunnin aikana viime kesänä 2021. Ensimmäiseen koronakesään 2020 verrattuna kasvua oli yli 30 prosenttia, mutta esimerkiksi siltaremonttia edeltäneen kesän 2017 lukema 4772 jäi kauas.

Suurimmat vaihtelut ovat tapahtuneet juuri Hämeensillan kulkijoiden määrässä. Valmista Hämeensiltaa pitkin kosken ylitti viime kesänä tunnissa 1000 kävelijää. Ennen siltaremonttia vuonna 2017 määrä oli vielä 2,5-kertainen.

Jos tämä jatkuu, pitää syyt avata ja käydä läpi avoimesti ja rehellisesti.

Lasku on tosiasia, mutta lukujen analysoiminen ja suhteellistaminen vaatii vastaamista ainakin muutamaan lisäkysymykseen.

Onko ihmisillä vieläkin mielessään kuva ratikkaremonttien rikkirepimästä Hämeenkadusta? Hämeensilta oli nykyisessä paraatikunnossaan jo kesällä 2021. Katutyöt eivät Hämeenkadun kävelyliikennettä enää välittömästi vaikeuttaneet.

Onko kesällä 2021 koeliikenteessä olleella ratikalla ollut vaikutusta Hämeensillan yli kävelyyn? Jos matka on Hämeenkadun päästä toiseen ja taskussa esimerkiksi Nyssen kausi lippu, saattaa kolmoseen hyppääminen olla houkutteleva vaihtoehto ainakin tulevaisuudessa.

Onko kosken ylittämiseen kävellen enää mitään syytä sellaista syytä, että siltojen kävelijämäärille kannattaisi antaa painoarvoa? Tampereella on oltu huolissaan läntisen keskustan näivettymisestä, kun esimerkiksi Nokia-areenan nouseminen, Tullin kehittyminen ja Kyttälän jalostuminen ravintolakaupunginosaksi on siirtänyt keskustan painopistettä kosken itäpuolelle.

Entä onko korona vielä vaikuttanut kaupungille jalkautuneiden kävelijöiden määrään vielä kesällä 2021? Tai oliko tukahduttavalla helteellä tai iltapäiväukkosilla vaikutus laskentoihin viime kesänä?

Miksi kosken yli kävellään yhä harvemmin? – Uuden Hämeensillan kävelijämäärät ovat vielä kaukana vanhan sillan luvuista

Nämä kaikki ovat hyviä kysymyksiä, joiden vastauksille on annettava oma painonsa. Selityksistä huolimatta lukujen aukotonta todistusvoimaa ei saa unohtaa.

Kävelijämäärien vähentyminen Tampereen pääkadulla ei ole toivottava suuntaus. Jos tämä jatkuu, pitää syyt avata ja käydä läpi avoimesti ja rehellisesti. Vuoden päästä julkistettavat luvut tämän kesän kävelijämääristä Tampereen silloilla kannattaa katsoa siis hyvin tarkasti.