Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Minne menet, taksi... ei sitä aina tiedä kuskikaan... – "Taksi on instituutio, jonka pitäisi herättää luottamusta. Nyt se ei sitä tee"

Taksit ja koko suomalainen taksipalvelu on noussut puheenaiheeksi epätodennäköisenä aikana. Yleensä taksit ja niiden palvelu tapaa nousta aiheeksi kahvipöytiin ja sitä kautta myös median puheenaikeeksi taksisesonkina pikkujoulukaudella.

Nainen, poliisi ja taksi, koskaan niitä et tarvitessa nää, lauloi Leo Jokela Vexi Salmen sanoin vuonna 1970. Nyt 2020-luvulla kerrotaan tarinaa tolpilla ensin asiakkaista ja sen jälkeen keskenään tappelevista taksikuskeista ja tiettyjä tolppia hallitsevista etnisistä taksimafioista. Tarinoissa matkaan päässeillä asiakkailla hinta saattaa olla mitä tahansa ja palvelu jotain iskuyritysten ja autosta ulosheittämisen väliltä.

Hyvällä syyllä on kysytty, minne suomalainen taksipalvelu on menossa. Irvileuka voi vastata, että hankala sanoa, jos yksittäinen taksinkuljettaja ei aina tunnu tietävän, mihin hänen itse ajamansa taksiauto on matkalla.

Taksi on instituutio, jonka pitäisi herättää luottamusta. Nyt se ei sitä tee.

Kyllä, koko alalla on nyt imago-ongelma. Syyllisiä siihen eivät ole asiansa hoitavat taksiyrittäjät tai heidän kuljettajansa saati sitten asiakkaat.

Vuonna 2018 voimaan tulleen taksilain oli tarkoitus lisätä kilpailua, alentaa hintoja ja parantaa palvelua. Taksiliikenteen vapauttaneita käytäntöjä on sen jälkeen tiukennettu, mutta perusongelmat ovat samat.

Kilpailun vapauttaminen ja sääntelyn purkaminen ovat aina kannatettavia toimenpiteitä. Yksisilmäisen periaatteelliseksi ei silti kannata tässäkään ryhtyä. Nyt näyttää siltä, että taksilain vaikutukset ovat olleet niin monella eri tavalla odotetun vastaisia, että paketti pitää avata uudelleen.

Taksi on kaupungeissa täydentävä, mutta tärkeä liikennemuoto, jonka käyttämiseltä välttyy kuitenkin harva. Haja-asustusalueilla sen yhteiskunnallinen merkitys on suhteellisesti vielä suurempi ja laajapohjaisempi. Se ulottuu koulukyydeistä vanhusväestön asiointimatkoihin. Taksi on väline saada verovaroilla ostettuja yhteiskunnan palveluja.

Taksi on yhteiskunnan toimimisen kannalta tärkeä liikennemuoto. Se on instituutio, jonka pitäisi herättää luottamusta. Nyt se ei sitä tee.

Suomalaisen taksijärjestelmän kehityksen suuntaa on korjattava nyt.