Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni Minä rakennan, sinä rakennat. Me rakennamme? – "Itse nostin ylös molemmat kädet..."

Käsi ylös, kuka huokaisi helpotuksesta, kun koronarajoitukset päättyivät ja pääsimme takaisin työarkeen?

Itse nostin ylös molemmat kädet, on ollut ihanaa jälleen keskittyä työntekoon työkavereiden kanssa.

Helppoa työarkeen solahtaminen ei kuitenkaan ole ollut. On pitänyt miettiä muun muassa lähi-, etä- ja hybridityötä, toimintaympäristön ja asiakaskäyttäytymisen muutosta, henkilöstön kehittämistä sekä työhyvinvointia.

Ja onpa meillä Tampere-talossa uuden strategian myötä pohdittu myös, miten haluamme yrityskulttuuriamme kehittää.

Oletko miettinyt, mikä on oma roolisi yrityskulttuurin rakentamisessa ja mikä on sinulle merkityksellistä työntekijäkokemuksen kannalta? Yrityskulttuurin rakentamisessa meillä jokaisella on iso rooli, kukaan ei luo yrityskulttuuria yksin tai puolestasi.

Jokaiselle organisaatiolle paras yrityskulttuuri lähtee rakentumaan vasta, kun ymmärrämme, mitkä asiat ovat meille, juuri sinulle ja minulle, merkityksellisiä. Yrityskulttuuri ja työntekijäkokemus rakentuvat käsi kädessä.

Oleellista on oman kokemukseni mukaan toisten työn arvostaminen, merkityksellisiin asioihin panostaminen, selkeä suunnitelma kehittämistoimenpiteistä ja sitkeys. Viestintää ei sovi myöskään unohtaa, jokaisen tulee tietää, missä mennään.

Minulle merkityksellistä on yhdessä tekeminen. Uskon vahvasti siihen, että erinomainen yrityskulttuuri ei synny yksilösuorituksista. Kuinka hyvältä tuntuukaan onnistua yhdessä!

Otetaanpa yksi kuvitteellinen esimerkki. Olet saapunut kuuntelemaan lempisolisteillasi tähditettyä oopperaa, aula- ja palvelutiimit ovat vastaanottaneet sinut hymyillen. Ennen upeaa kulttuurielämystä nautit lasillisen kuohuvaa ja maukkaat tapakset. Saavut paikallesi upeaan konserttisaliin, olet valmiina rentoutumaan ja nauttimaan elämyksestä, mutta katosta tippuukin vettä niskaasi. Veikkaan, että asiakaskokemusta ei ole helppo pelastaa.

Onnistuminen ja vahvan liiketoimintaa tukevan yrityskulttuurin varmistaminen vaatiikin yhteistyötä. Yhdessä tekeminen työn arjessa hitsaa yhteen, tiimirajat hämärtyvät ja yksilöistä tulee vahva joukkue. Rakennetaanhan siis yhdessä!

Kirjoittaja on Tampere-talon HR- ja kehitysjohtaja