Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Päärata jäi taas ilman EU-euroja – "Valtion oman panoksen pitäisi olla suurempi, aikataulun kunnianhimoisempi ja suunnittelutahdin ripeämpi"

Euroopan komissio antoi viime viikolla päätöksensä Verkkojen Eurooppa -liikenneohjelman uusimmista tukihakemuksista.

Tampereen kannalta ilon aiheet olivat Tampereen henkilöratapihan rakentamissuunnitteluun tullut yhteensä 6,26 miljoonaa euroa ja Tampere–Jyväskylä-radan kehittämiseen annettu 3,23 miljoonaa euroa.

Tampereen henkilöratapiha on Suomen vilkkain vaihtoasema, joten sen toimivuus vaikuttaa välillisesti junaliikenteen sujuvuuteen kaikkialla Suomessa. Rakentamissuunnittelun rahoitus mahdollistaa investoinnin aloittamisen. Nyt tarvittaisiin myös valtion rakentamispäätös yli 100 euron hankkeen saamiseksi alkuun.

Valtion oman panoksen pitäisi olla suurempi, aikataulun kunnianhimoisempi ja suunnittelutahdin ripeämpi.

Tampere–Jyväskylä-välin suunnitteluhankkeen tavoitteena on parantaa rataliikenteen nopeutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä sekä vähentää radan häiriöherkkyyttä.

Kylmää vettä sen sijaan tuli pääradan rahoitushakemuksille. Päärata-hankkeista ilman euroja jäivät sekä Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen rakentamishankkeen toinen vaihe että Suomi-rata Oy:n Lentorataa koskeva suunnitteluhanke.

Päärata nousi tälle rahoituskaudelle osaksi EU:n liikenneverkon ydinkäytävää. Jos EU-käsitteet eivät aukea, esityksen voi suomentaa Tampereen näkökulmasta niin, että myös Tampereen ja Helsingin välinen rataosuus pääsee mukaan kategoriaan, jolle jaetaan ylivoimaisesti tukevimmat EU-tuet.

Kun rahaa olisi tarjolla ja argumenttien pitäisi olla vastaansanomattomat, ovat kielteiset rahoituspäätökset hurja pettymys.

Pääradan merkitys koko maan rautatiejärjestelmälle ja Suomen taloudelle on helppo osoittaa luvuin. Kääntäen sen korjaamattomuus maksaa Suomen kansantaloudelle vuodessa kymmeniä miljoonia euroa.

Uusi hakukierros alkaa jo syksyllä ja mukaan voivat lähteä myös ilman euroja nyt jääneet. Argumentit pitää hioa kuntoon ja niiden esittämisessä äänenpainoa on syytä lisätä.

Myös valtion oman panoksen pitäisi olla suurempi, aikataulun kunnianhimoisempi ja suunnittelutahdin ripeämpi, jotta hakemukset ovat vieläkin uskottavampia, eikä rahoituskausi käänny loppupuolelle, jolloin kirstu on jo tyhjennetty. Lisäksi päärataa lobbaavan edunvalvontaväen on nyt syytä istua alas varmistamaan vielä kerran, että suunta ja viesti ovat kaikilla samat.