Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Hei, taas me lennetään – "Lentoyhtiöiden tempoileviin ja monesti ulospäin katsoen logiikattomiin reittipäätöksiin totutetuille tamperelaisille Air Balticin viesti on kuitenkin rauhoittava"

Matkustajat ovat löytäneet Air Balticin Tampereen-lennot, kertoo tämän lehden uutisjuttu. Malagan- ja Rhodoksen-lennot ovat täyttyneet hyvin siitä saakka, kun yhtiö avasi Tampereella oman tukikohtansa ja kuusi uutta reittiä toukokuun alussa. Myös kesäkuun alussa joukkoon lisätty Amsterdam on yksi niistä kohteista, jonka varaustilanne on parantunut selvästi alkukesän aikana.

Myyntipyrähdyksen taustalle on helppo nähdä koronan pariksi vuodeksi sammuttaman matkailuinnon kanavoitumisen kaupunkilomiin Air Balticin suorilla Tampereen lennoilla. München, Frankfurt, Amsterdam, Kööpenhamina ja Oslo ovat hieno kattaus monenlaiseen reissutarpeeseen.

Näin kotikenttäetu-markkinoinnilla on konkreettista katetta.

Lentoliikenteen tavoittavuutta tavataan kahvipöydissä mitata suorien kohdekaupunkien määrällä. Silti verkostologiikassa 1+1 on paljon enemmän kuin 2. Yksi Tampereen Air Balticin kohdekaupungeista onkin itsestään selvästi ylitse muiden. Varhaisen aamun lento Tampereelta Air Balticin kotikentälle Riikaan kuutena päivänä viikossa avaa vaihtolennot kymmeniin Euroopan kohteisiin niin, että perillä varsinaisessa kohdekaupungissa ollaan vielä tukevasti aamupäivän puolella. Näin kotikenttäetu-markkinoinnilla on konkreettista katetta. Välilasku ja lyhyt vaihtoaika kummittelevat yhä monen mielessä, mutta Riikan kompaktilla ja näppärällä kentällä vaihto sujuu sutjakasti.

Haasteita on silti voitettavaksi. Toistaiseksi liikkeellä ovat olleet vapaa-ajanmatkustajat, mutta viimeistään syksystä lähtien erityisen tärkeää on se, että liikematkustajat löytävät ennen kaikkea Riikan-yhteyden Eurooppaan. Kööpenhamina, Frankfurt ja Amsterdam tarjoavat jatkoyhteydet kauemmaksikin. Lisäksi markkinointiväen olisi houkuteltava tulijoita myös Tampereelle päin.

Tukikohdan eli käytännössä yhden koneen tuominen liikennöimään Tampere–Pirkkalasta on iso satsaus Air Balticilta. Siitä oli kiinnostunut moni muukin kaupunki Suomessa. Tampereen dynaamisuus ja vetovoima ratkaisi.

On selvää, että koneiden täyttöasteita seurataan tarkasti. Lentoyhtiöiden tempoileviin ja monesti ulospäin katsoen logiikattomiin reittipäätöksiin totutetuille tamperelaisille Air Balticin viesti on kuitenkin rauhoittava: Tampereeseen satsataan pitkäjännitteisesti ja reittiverkostoa rakennetaan pala kerrallaan.

Tuputtaminen on tympeää, mutta omaa kenttää kannattaa käyttää, jos lentämiseen on tarvetta. Oman kentän tuomiin vaihtoehtoihin kannattaa tutustua.