Kolumni Miksi Tampere ei löydy vielä kaikkien taskusta? – "Nyt on korkea aika laittaa ostettavuus kuntoon!"

Tampereen seudun matkailustrategian ”Kestävin askelin” vuosille 2020–2025 on saavuttanut puolivälin ja tällä viikolla julkaistaan strategian täydentävät linjaukset. Yhtenä tärkeänä strategiakärkenä jatkaa edelleen digitaalisuus. Suurin osa matkailijoista etsii ja ostaa mielenkiintoisia palveluita nopeasti omassa taskussaan olevalla puhelimella. Tästä hyvänä esimerkkinä on, että Visittampere.fi-sivuston vierailijoista 70 prosenttia tulee mobiililaitteella ja määrä on kasvanut 10 prosenttia vuodesta 2019.

Digitaalisuus sanana tarkoittaa laajaa kokonaisuutta. Siihen kuuluvat esimerkiksi digitaalinen löydettävyys ja ostettavuus, digitaalinen markkinointi sekä globaalit jakelukanavat myytäville matkailutuotteille. Se on myös aktiivista tekemistä sosiaalisessa mediassa, verkkosivujen ja verkkokaupan ylläpitämistä.

Nyt on korkea aika laittaa ostettavuus kuntoon!

Pandemian ja sodan luoma epävarmuus heijastuu matkailuun muun muassa entistä lyhyempänä varaussyklinä. Viime hetkien osallistujamäärien kasvu on saanut jo kongressijärjestäjätkin ihmettelemään. Koska varauksia tehdään nopealla aikataululla ja nimenomaan sillä taskussa olevalla puhelimella, valitsee kuluttaja yrityksen, jolla on hakukonenäkyvyys ja verkkokauppa kunnossa. Hän ei ehdi odottelemaan, että joku vastaisi varauslomakkeella tehtyyn tiedusteluun.

Kuluttajat käyttävät tuotteiden ja palveluiden ostoon globaaleja varauskanavia, kuten GetYourGuide, Booking.com ja AirBnB. Esimerkiksi GetYourGuidesta löytyy tällä hetkellä ainoastaan yksi tamperelainen elämys. Turkukaan ei parilla tuotteellaan ylpeile. Helsingistä sen sijaan on ostettavissa 67 elämystä ja Rovaniemi rokkaa 161 elämyksellään. Booking.com:ssa Tampere pesee Turun neljällä elämyksellä, mutta määrä ei kuitenkaan yllä kymmentä aktiviteettia korkeammaksi. Helsinki ja Rovaniemi tarjoavat monipuolisesti 60 tuotetta.

Jos haluamme tulevaisuudessakin olla Suomen suosituin ja halutuin matkailukaupunki, niin nyt on korkea aika laittaa ostettavuus kuntoon! Tarvitsemme kaikkien matkailuyritysten apua, jotta matkailijat löytävät Tampereen taskustaan.

Kirjoittaja on Visit Tampereen kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut