Lukijalta | Käteistä oltava saatavilla – "Pankeilla on yhteiskunnallinen vastuu käteispalvelujen tarjoajana"

Käteisen rahan saatavuus on merkittävästi heikentynyt, vaikka se on yhä laajasti käytetty maksuväline ja tärkeä palvelumuoto ikääntyneille ihmisille. Rahan saatavuutta on heikentänyt myös pankkikonttoriverkon karsiminen ja henkilökohtaisen pankkipalvelun väheneminen.

On syytä muistaa, että käteinen raha on edelleen hyväksytty ja laillinen maksutapa koko euroalueella. Ihmisillä tulee olla vapaus valita maksutapansa. Suomen Pankin mukaan kansalaisten päivittäisen hyvinvoinnin kannalta tärkeät palvelut, ennen muuta elintarvikkeiden, lääkkeiden ja polttoaineen hankinta, on voitava tehdä käteistä käyttäen. Nämä palvelut on myös huoltovarmuuden kannalta luokiteltu kriittisiksi palveluiksi.

Osa kansalaisista on joutunut käteisen rahan saatavuuden ongelmien vuoksi kohtuuttomaan tilanteeseen. Tämä kehitys on nyt osa digitalisaatiota, johon vuoropuhelun sijasta asiakas pakotetaan.

Suomen Pankin linjauksen mukaisesti pankeilla on yhteiskunnallinen vastuu käteispalvelujen tarjoajana. Se tarkoittaa, että pankin on mahdollistettava kaikille kansalaisille ilmaiset tai kohtuuhintaiset käteisnostot.

Eläkeliiton Tampereen yhdistys on huolissaan, että tämä sähköisen asioinnin digiloikka on syrjäyttänyt osan iäkkäistä kansalaisista. Sähköiseen asiointiin tottumattomien sekä iäkkäiden ihmisten pankkiasiointi jää nyt aiempaa heikommin saavutettavaksi.

Liisa Flinck-Vasama

Pankeilla on yhteiskunnallinen vastuu käteispalvelujen tarjoajana.

puheenjohtaja

Eläkeliiton Tampereen yhdistys ry

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut