Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus VT-kärkikaksikko: siivooja ja bussikuski – "Kumpikin edustaa ammattikuntaa, joka ei ole perinteisessä ammattihierarkiassa ylimmillä portailla"

Vuoden Tamperelainen 2022 on some-siivooja Auri Kananen, kuten tämän lehden tulosjutusta ilmenee. Syksyllä Ylöjärvelle kirjansa muuttaneella tamperelaisella on sosiaalisen median kanavissa lähes 10 miljoonaa seuraajaa ja hänen siivousvideoillaan on satoja miljoonia katselukertoja. Kakkonen oli bussikuski Mats Karlsson ja kolmonen Ferrari Challenge -luokan maailmanmestaruuden 17-vuotiaana voittanut Luka Nurmi. Onnittelut kaikille!

Satojen miljoonien katsomien siivousvideoiden Auri putsasi palkinnon – Katso Vuoden Tamperelainen 2022 top 5

Ylivoimaista kärkikaksikkoa siivooja Kanasta ja bussikuski Karlssonia yhdistää se, että kumpikin edustaa ammattikuntaa, joka ei ole perinteisessä ammattihierarkiassa ylimmillä portailla.

Äänestäjien mukaan Kanasen videoilta välittyvä intohimo siivoustyöhön on esimerkillistä ja nokkelien siivousniksien jakaminen nostaa esille työn vaatimaa ammattitaitoa. Myös vapaaehtoiskeikat eri syistä siivouskykynsä menettäneiden, kuten mielenterveysongelmaisten, järkyttävässä kunnossa oleviin koteihin on nostanut siivoustyön arvostusta monen silmissä.

Nysse-linjoilta ja Helsingin-reitiltä Paunun ratista tuttu Karlsson on ollut jo vuosien ajan tunnettu poikkeuksellisesta asiakaspalveluasenteestaan, jossa jokainen bussiin astuva palvellaan henkilökohtaisesti. Samalla Karlsson on ottanut roolin työantajansa ja bussiliikenteen pr-miehenä.

Toinen kärkikaksikkoa yhdistävä asia on tietenkin aktiivisuus ja osaaminen sosiaalisessa mediassa. Kananen on maailmalla Suomen seuratuimpia some-tähtiä, jonka seuraajista peräti kolmannes tulee tällä hetkellä Yhdysvalloista. Karlsson on saanut tunnustusta ennen kaikkea positiivisista tviiteistään, jotka avaavat usein bussikuskin arkea.

On tärkeää huomata, että kummankin some-sisällössä välittyy kuitenkin ennen kaikkea siivoojan ja bussikuskin työ tarttuvalla innolla ja vankkumattomalla ammattiylpeydellä.

Työstään pitää olla ylpeä ja sen välittäminen nuorille seuraajille on myös iso rekrytointiteko kummankin alan opinahjoille, siivousfirmoille ja liikennöitsijöille.