Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Opetusalan työhyvinvointi nostettava osaksi strategioita – "Työn kuuluukin kuormittaa, eikä satunnaisia stressipiikkejä tarvitse nähdä katastrofeina"

OAJ:n juuri julkaisema työolobarometri kertoo, että 60 prosenttia vastanneista opettajista kokee töitä olevan liikaa erittäin tai melko usein. Kokemus liiallisesta työkuormasta nousi esiin jo ennen koronapandemiaa tehdyssä työolobarometrissa (2019), jolloin samoin vastanneiden osuus oli 52 prosenttia.

Työstressi oli OAJ:n työolobarometriin vastanneiden keskuudessa selvästi korkeammalla tasolla kuin suomalaisessa työelämässä keskimäärin. Työolobarometrin mukaan tämäkin kokemus on kasvussa, sillä vastaajista 42 prosenttia koki erittäin tai melko usein työn aiheuttamaa stressiä, kun aiemmin heidän osuutensa oli 39 prosenttia.

Työn kuuluukin kuormittaa, eikä satunnaisia stressipiikkejä tarvitse nähdä katastrofeina. Kuormituksen ja työperäisen stressin tulisi kuitenkin olla kohtuullista, eikä kohonnut kuormitustilanne saisi jatkua pitkään. Kuormituksen ja stressin ollessa kohtuutonta ja pitkäaikaista, alkaa sen vaikutukset näkymään väistämättä työn laadussa. Siis siinä, millaista kasvatusta, opetusta ja koulutusta lapset, nuoret ja tulevaisuuden työelämän osaajat saavat.

Työuupumuksen taustalla voi olla liiallisen työtaakan lisäksi myös erilaiset ristiriidat työyhteisössä. Myös epäselvät tavoitteet tai työtehtävät sekä palautteen ja arvostuksen puute vaikuttavat uupumisriskiin. Kansantaloudelliselta kannalta liiallinen kuormitus ja stressi voivat tulla kalliiksi.

Työstressistä kärsivillä on 1,5 kertainen riski sairastua mielenterveyden häiriöihin, jotka ovat nousseet suomalaisten suurimmaksi työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisen syyksi.

Työstressille on tehtävissä myös paikallisesti paljon. Mikään ei kuitenkaan muutu, ellei asioihin tartuta ja niitä muuteta. Opetuksen kehittäminen ei voi loputtomiin perustua siihen, että maailman koulutetuimmat suomalaiset opettajat saavat yhä laajempia työtehtäviä vain siksi, koska pystyvät siihen.

Työn kuuluukin kuormittaa, eikä satunnaisia stressipiikkejä tarvitse nähdä katastrofeina.

Opetusalan työtehtäviä ja niiden priorisoimista kannattaa suunnitella yhdessä opettajien kanssa. OAJ Pirkanmaa haluaa kannustaa kaikkia koulutuksen järjestäjiä ja päättäjiä entistä tiiviimpään yhteistyöhön ja yhteistoimintaan paikallisten opettajien kanssa sekä rohkaista koulutuksen järjestäjiä tekemään arvovalinnan: nostamaan hyvinvoivat työntekijät strategiseksi tavoitteekseen.

Jussi Savolainen

alueasiantuntija

OAJ Pirkanmaa