Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Talvikunnossapito on palvelu – "Sepeli ei poista tällaisen väylän liukkautta, vaikka kaupunki niin tahtookin ajatella..."

Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtajan Milko Tietäväisen haastattelussa viime viikonvaihteen (22.–23.1) Tamperelaisessa kerrottiin, että Tampereen kaupungille aiheutuu liukastumisista vuosittain vain 20 000–30 000 euron kustannukset. Tämä siksi, että korvaushakemuksia tulee varsin vähän ja ne joka tapauksessa useimmiten hylätään. Tämä ei ole kuitenkaan koko kuva.

Tosiasiassa kaatumisista aiheutuu valtakunnallisella tasolla vuosittain VTT:n tutkimusten mukaan 2,4 miljardin euron kustannukset yhteiskunnalle.

Suurin osa kaatumisista johtuu puutteellisesta kunnossapidosta. Suurimmasta osasta kaatumisia ei esitetä korvausvaatimusta kaupungille, mutta kaupunki osaltaan maksaa kaatumisista aiheutuneen terveydenhuollon tarpeen. Lisäksi paikallisille yrityksille aiheutuu tappioita sairaslomajärjestelyistä ja tuotannon katkoksista.

Panostamalla lisää rahaa kunnossapitoon saisi kaupunki merkittäviä säästöjä terveydenhuollosta paitsi liukastumisten vähentyessä myös kaupunkilaisten lihasvoimaisen liikkumisen lisääntyessä. Liikkumattomuudesta aiheutuu Tampereen kaupungille tällä hetkellä 191 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset.

Parempi kunnossapito myös parantaisi esteettömyyttä ja siten kaupunkilaisten tasa-arvoa; onhan Tampereellakin kaupungin oman arvion mukaan 10 000–35 000 eri tavoin liikuntarajoitteista asukasta, ja väestön ikääntyessä liikuntarajoitteet vain lisääntyvät.

Kunnossapidon lisäksi ongelma on myös jalkakäytävien ja pyöräteiden suunnittelussa. Toisin kuin ajoradoille, jalkakäytäville ja pyöräteille ei suunnitella yhtä tehokkaasti toimivaa kuivatusta.

Usein lämpötilan käydessä plussalla väylän sivuun aurattu lumi sulaakin takaisin väylälle ja jäätyy erittäin liukkaaksi sen pintaan. Sepeli ei poista tällaisen väylän liukkautta, vaikka kaupunki niin tahtookin ajatella, ainakin korvausvaatimuksia käsiteltäessä. Kunnossapidollisesti oikea ratkaisu olisi poistaa sulanut, pehmentynyt tai sohjoontunut polanne ennen sen jäätymistä.

Kokonaisuuden kannalta järkevämpää olisi rakentaa jalkakäytävät ja pyörätiet siten, ettei vesi valu niille jäätymään, ja pitää niiden polanne koko talvikauden ajan ohuena. Tämä onnistuisi matalilla toimenpiderajoilla eli käytännössä auraamalla lumi pois ennen kuin tienkäyttäjät ovat tampanneet lumen väylän pintaan.

On aika alkaa suhtautua talvikunnossapitoon palveluna ja mahdollisuutena, ei korvausvastuuta välttävänä velvollisuutena.

Joonas Olli

varapuheenjohtaja

Tampereen polkupyöräilijät ry