Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Areenalla ihmiskoe – "Ihmistieteet jyräävät insinööritiedon tänä viikonloppuna. Tampereella on käynnissä laajamittainen ihmiskoe"

Areena on jo muuttanut Tampereen kaupunkikuvaa ja kun avaustapahtumat lähestyvät on syytä valmistautua yhä konkreettisempiin vaikutuksiin. Tulevana viikonloppuna kahdessa loppuunmyydyssä liigaottelussa nähdään, minkälainen vaikutus keskelle kaupunkia tehdyllä monitoimiareenalla on ihmisvirtoihin ja liikenteen toimivuuteen.

Väkimassojen poistumista areenalta on tutkittu mallinnuksilla, joilla on arvioitu väkijoukon poistumisen nopeutta ja jalankulun luontaisia reittejä. Arvioiden mukaan noin 5000 hengen poistuminen areenalta kestää noin 30 minuuttia ja 15 000 hengen poistuminen kestää noin tunnin.

Niiden pohjalta on luotu kaksi toimintatapaa: suppea ja laaja sulkujärjestelmä. Käyttöönotosta päätöksen tekevät viranomaiset. Karkeasti laaja sulku on käytössä, kun areena on loppuunmyyty. Laajan sulun aikana liikenne suljetaan kokonaan neljässä kohdassa areenan edustalla. Suppealla sululla pärjätään, jos väkimäärä jää alle 8 000 katsojan. Tämä tarkoittaa muun muassa liikennevalojen toiminnan muuttamista Rautatienkadun ja Kalevantie risteyksessä niin, että väkijoukot pääsevät suojatien yli.

Kaikki kunnia liikennesimulaatioille ja ihmisvirtamallinnuksille, mutta ihmistieteet jyräävät insinööritiedon tänä viikonloppuna. Tampereella on käynnissä laajamittainen ihmiskoe.

Vaikka toimintamallit olisi rakennettu kaiken ennakoitavissa olevan tiedot pohjalta, niiden onnistumisen ratkaisee lopulta kaupunkilaisten ja areenavieraiden omaksumiskyky ja joustavuus.

Lähes 250 000 asukkaan kaupungin keskustan saamiseen sekaisin riittää tarvittaessa huomattavasti vähäisempi määrä kuin yhtä aikaa liikkeelle päästettävät 14 000 ihmistä. Jos viikonloppuna ollaan väärään aikaan liikkeellä mielenosoitushengessä ja minä ensin -mentaliteetilla, on lopputuloksena kaaos.

Edessä on paitsi näytön paikka liikennesuunnitelmien todelliselle toimivuudelle myös tamperelaisille siitä, ollaanko täällä valmiita siirtymään areenan mukana oikeaksi suurkaupungiksi, jossa ihmisvirrat ja niissä kulkeminen ovat osa arkea.