Voitaisiinko Tampereella tehdä miljoonabudjetin Hollywood-elokuvia?
Kyllä, vastasi Rahkonen kysymykseen.
Neljä vuotta sitten esitetty Hollywood-kysymys tuntui tuolloin melkoisen kaukaa haetulta. Rahkonenkin myöntää nyt olleensa kyllä-vastauksessaan optimisti.
Vielä vuonna 2017 Tamperetta kuvattiin varsinkin elokuvatuotantojen suhteen Suomen mustaksi aukoksi. Seuraavan vuoden alussa koettiin vielä takaisku, kun Tampereen ylivoimaisesti suurin sarjatuotanto Ylen päivittäisdraama Uusi päivä päätettiin lopettaa.
Neljässä vuodessa on tapahtunut paljon – muutakin kuin kevyesti Hollywood-kategoriaan ja -mittaluokkaan laskettavan Dual-elokuvan kuvaukset Tampereella viime vuonna. Viime vuosina Tampereella kuvattu tai tamperelainen osaaminen on ollut merkittävässä osassa kymmenissä elokuvissa ja sarjoissa.
Suurin yksittäinen syy on tuotantokannustin, jota Tampereella alettiin maksaa vuonna 2018 täällä tehtäville tai työllistäville tuotannoille. Alan käytännöksi vakiintuneiden kannustien maksaminen toi Tampereen samalle viivalle sitä jo pitkään maksaneiden seutujen kanssa. Osaaminen tehtiin houkuttelevammaksi.
Tampereella ajoituskin on natsannut monella tapaa. Korona toi Dualin Tampereelle ja suoratoistopalvelujen isot satsaukset draamaan ovat lisänneet töitä juuri, kun Tampereella on oltu aktiivisia.
Tärkein tehtäväni on tavata ja kontaktoida ihmisiä, ilmoitti Rahkonen työnkuvakseen neljä vuotta sitten. Mediaseksikkäältä kuulostava työ elokuva- ja tv-ryhminen haalimiseksi on kuitenkin paljon muuta kuin pörräämistä alan jetsetin kanssa. Tämä järjestelmällinen ja määrätietoinen työ on kantanut hedelmää.
Oleellisin tiivistyi Rahkosen neljän vuoden takaisen haastattelun loppuun.
Minulla on palo tähän hommaan. Tampereesta on aina kerrottu tarinoita. Nyt tästä pitää luoda uusi.
Nyt näyttää siltä, että siinä on onnistuttu.