Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni Menikö juna jo? – "Kauppakuolemia voi estää muutenkin kuin odottamalla"

Kauppakuolemia voi estää muutenkin kuin odottamalla. Meillä on ollut tiedossa miten muissa kaupungeissa raitiotien rakentaminen on vaikuttanut työmaa-alueen kaupan rakenteisiin. Kivijalkakaupat ovat kuolleet tai muuttaneet muualle, asiakkaiden mukana.

Paluumuutto on ollut äärimmäisen hidasta. Meillä on keskustassa partureita, pubeja ja hierontaa. Turisti mieluummin etsii putiikkeja ja tutkailee siistiä miljöötä.

Omilla keinoilla voimme ohjata keskustaan saapuvia käyttämään pysäköintihalleja ja löytämään nokkelat reitit kauppoihin ja muihin alueen palveluihin. Tämä ylläpitää keskustan elinvoimaisuutta

Kyllä yrittäjät yrittävät!

Keskustan alueen laaja-alaisten palvelujen ja kauppojen toiminnan turvaaminen vaatii uutta ajattelua ja rohkeutta.

Pääkaupungissa kehitys on vienyt vuosia. Meillä olisi voitu asiakkaita opettaa ajamaan halliin tarjoamalla ilmaista pysäköintiä tai vaikka ämpäreitä. Tulonmenetykset voidaan kompensoida, hintalappu on pieni.

Asioita pitää tehdä hieman toisin, korjata virheitä.

Asioita pitää tehdä hieman toisin, korjata virheitä, ei kieltää tehtyä tai tapahtunutta. Kaikissa keskustan alueen parkkihalleissa ja Moovyn pysäköintiasiakkaille katuparkeissa voitaisiin tarjota ilmaista pysäköintiä.

Esimerkiksi kymmenen päivän ajan joulukuussa. Ja sitten ympäri vuoden, jokaisen kuukauden ensimmäisenä päivänä.

Pysäköintihallit ilmoittaisivat, että pysäköinti on ilmainen kauppojen aukioloaikana kyseisinä päivinä maksimissaan 6 tuntia kerrallaan yhden vuorokauden aikana.

Pysäköintihalleissa olisi fyysinen tai mobiili opastaja, joilla olisi kartta halliin tulijoille. Olisi kartta, josta löytyvät reitit ulos hallista ja joiden avulla löytää helpoiten alueen kaupat ja muut palvelutarjoajat uloskäynnin lähellä.

Yritykset saisivat tämän palvelun elinvoimasatsauksena ilmaiseksi. Kysymyksessä olisi kampanja, jota voidaan toistaa muutama kerta vuodessa ja jatkossa yrittäjät osallistuisivat kustannuksiin saatujen kokemusten rohkaisemana.

Pääkaupunkiseudulla autoilijat ovat oppineet löytämään parkkihallit pitkällä aikavälillä. Tampereella kehitys on hidasta, ellei sitä osata vauhdittaa ennakoivilla toimenpiteillä.

kirjoittaja on Tamperelaisen vieraskynä.