Kolumni: Puskapysäköinnistä – "Luulin, että tehtävä on pysäköinninvalvonta"

Tommi Rasila

Luin jokunen viikko sitten maakuntalehdestä Tampereen pysäköinninvalvonnan ylitarkastajan virkistävän yleisönosastokirjoituksen maastopysäköinnistä.

Ensin hän totesi, että asia on lain mukaan kunnossa, sen jälkeen että pysäköintipaikkoja on tarpeeksi, ja kolmanneksi että jos pysäköintipaikkoja joskus ei olekaan tarpeeksi, voi tulla ympäristöystävällisesti lihasvoimalla tai julkisilla.

Kirjoitus oli kerta kaikkiaan hieno osoitus virkamiehen vieraantumisesta maailmasta ja raikas tuulahdus suoraan 70-luvulta!

Ensinnäkin, jo Humen giljotiinina tunnetun periaatteenkin mukaan siitä, miten asiat ovat, ei tule päätellä miten niiden tulisi niin olla. Eli jos laki ei toimi niin ei välttämättä muuteta todellisuutta vaan säädetään lakia. Muutenhan voisimme sulkea Arkadianmäen tarpeettomana. Sitä paitsi onhan Elokapinakin jo osoittanut, että lakia saa rikkoa jos on hyvä syy, vai miten se nyt olikaan?

Toisekseen on ristiriitaista todeta, että pysäköintipaikkoja on tarpeeksi, kun puhuu pysäköinnin ongelmista – eli todeta että esille nostettua ongelmaa ei ole. Toki esimerkiksi itänaapurissamme tämä argumentointi on ollut pitkään yleisessä käytössä ja havaittu toimivaksi. Pysäköintiongelmia se ei kuitenkaan vähennä. Toki jos kirjottaja ajattelee, että autoilijat pysäköivät maastoon vain laiskuuttaan tai säästääkseen pysäköintimaksun, mutta kun näin ei ole.

Kolmanneksi kirjoittaja kumoaa edellisen väitteensä toteamalla, että pysäköintipaikkoja ei nyt kuitenkaan ihan aina ole tarpeeksi. Kysyisin kuitenkin mitä kiireisen perheenäidin tulee tehdä kun hän työpäivänsä jälkeen tuo junnunsa Kaupin ulkokentille ja toteaa parkkipaikkojen olevan täynnä, ja kun pitäisi vielä itsekin päästä toimitsijatehtäviin mukaan? Ajaa kotiin ja tulee sitten uudelleen ympäristöystävällisesti julkisilla tuntia myöhemmin?

Luulin, että tehtävä on pysäköinninvalvonta.

Oli yllättävää huomata, että pysäköinninvalvonnan tehtäviin kuuluu liikenteen päästöjen vähentäminen ja joukkoliikenteen edistäminen. Luulin, että tehtävä on pysäköinninvalvonta. Ja ilmeisesti jokainen parkkipaikan tarvitseva ajoneuvo on yhtä paha, kulki sitten sähköllä, bensalla tai jollain muulla.

Ehkä pysäköinninvalvonnan nimi pitäisikin muuttaa muotoon Tampereen Pysäköinninkehittäjät – sieltä voisi tulla muihinkin pulmiin ratkaisuja jos tarkastelukulma hieman muuttuisi.

kirjoittajakin valitti joskus turhaan saamastaan pysäköintivirhemaksusta.

Kommentoi