Lukijalta: Miksi sähköautoilun kannustinjärjestelmää leikataan? – "On merkittävä heikennys"

Suomen hallitus on sitoutunut edistämään vihreää siirtymää ja tukemaan vähäpäästöistä liikennettä muun muassa vähentämällä uusien sähköautojen verotusta ja helpottamalla monilta osin siirtymistä uuteen ja vähäpäästöisempään autokantaan.

Tämä on erittäin hyvää ja kannatettavaa politiikkaa. Samaan aikaan valtiollinen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on leikkaamassa uusien sähköautojen latausinfra-avustusten tukiosuutta vuosille 2022–23 nykyisestä 50 prosentista 35 prosenttiin. Mikähän tässä on perusteena ja miksi erittäin hyvän suosion saavuttanutta ja hyvin toimivaa kannustinjärjestelmää ollaan näivettämässä?

Juuri julkaistussa sähköautojen hankintaa koskevassa tutkimuksessa (haastattelu 2000:lle hankintaa harkitsevalle) yksi neljästä suurimmasta uuden sähköauton hankintaa rajoittavasta tekijästä on kotiolosuhteissa tapahtuvan latauksen vaikeus tai hankaluus. Ihmiset kokevat hyvin haasteellisena latauksen kotiolosuhteissa, varsinkin taloyhtiöiden pysäköintitiloissa, koska toimivaa latausinfraa ei ole tai sitten se on hyvin hidas.

ARAn nyt julkistama tukiosuuden leikkaus ei varmasti helpota tätä ongelmaa eikä tältä osin edistä autoilun vihreää siirtymää autokannan uudistumisen ja sähköistymisen osalta.

Taloyhtiöille tuen laskeminen on merkittävä heikennys, sillä se tarkoittaa keskikokoisessa 50–60 autopaikan hallissa lähes 10 000 euron lisärasitusta taloyhtiölle ja varmasti aiheuttaa monessa taloyhtiössä kehityshankkeen viivästymistä.

Yhtä autopaikkaa kohden kustannuslisä tämän tyyppisessä autohallissa on noin 30 prosenttia ihan käytännön tilanteeseen laskettuna. Laskuesimerkki on laskettu autohalliin tehtävän latausinfran osalta eikä siis sisällä vielä itse autopaikkakohtaista latauslaitetta.

ARAn latausinfra-avustukset ovat olleet viime vuosina 3-5 miljoonaa euroa vuodessa ja vuosille 2022-23 on valtion budjetissa varattu näihin avustuksiin 8,5 miljoonaa euroa per vuosi. Puhutaan siis kohtuullisen pienistä summista, jos niitä verrataan esimerkiksi paljon keskustelua viime aikoina herättäneisiin valtion tukiosuuksien leikkauksiin, joista on noussut valtava kohu. Näillä avustusten leikkauksilla vaikeutetaan ja hidastetaan kuitenkin merkittävästi useassa taloyhtiössä tapahtuvaa latausinfran kehityssuunnittelua johtuen taloyhtiöille ja osakkaille lisääntyvistä kustannuksista.

Asiahan on kokonaisuutena tärkeä liikenteen vihreän siirtymän osalta, koska näillä ARAn avustuksilla on hyvin keskeinen vaikutus käytännön päätöksiin, kun taloyhtiöiden hallitukset pohtivat latausinfran toteuttamista kokouksissaan. Valtioneuvoston 6.5.2021 hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan edistämisestä on paljon puhuttu ja toivoisinkin, että puheet muuttuisivat käytännön teoiksi sen sijaan, että niitä yritetään leikata valtion toimesta ARAn tukiosuuksia vähentämällä.

Jarmo Kuivanen

Hallituksen puheenjohtaja

As Oy Hallituskatu 20

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut