Kolumni: Miksi kaupunkipyörät eivät menesty Tampereella? – "Verkoston käytännön toteutuksessa on paljon kehitettävää..."

Matias Mäkiranta

Pääkaupunkiseudulla kaupunkipyörien toiminta on ollut tehokasta, mutta samaan menestykseen ei ole päästy Tampereella.

Kaupunkipyörillä ajettiin Helsingissä ja Espoossa vuoden 2020 kauden aikana yhteensä noin kolme miljoonaa matkaa pandemiasta huolimatta. Keskimäärin jokaista pyörää kohden tehtiin päivässä viisi matkaa Helsingissä ja Espoossa kaksi.

Samanlainen kaupunkipyöräjärjestelmä pyrittiin ottamaan Tampereella käyttöön tänä kesänä.

Projekti oli kuitenkin alusta asti täynnä ongelmia.

Tampereen kaupunkipyörät otettiin käyttöön huomattavan myöhään vasta kesäkuun puolella. Esimerkiksi Helsingissä pyöräilykausi alkoi jo huhtikuussa. Toimitusvaikeuksien takia kesäkuussa Tampereella avattiin vain murto-osa asemista ja koko pyöräverkosto oli oikeastaan valmis vasta elokuussa. Parhaimmillaan Tampereella ajeltiin Vantaalta lainatuilla pyörillä.

Kaupunkipyörät ovat olleet otsikoissa myös pyöräasemien hankalan sijoittelun takia.

Projekti oli kuitenkin alusta asti täynnä ongelmia.

Esimerkiksi senioritalon eteen asennettu pyöräasema on aiheuttanut käytännön ongelmia.

Ei liene ihme, että kaupunkipyörät eivät tänä kesänä saavuttaneet suurta suosiota.

Tavoitteeksi asetettiin 10 000 kausilipun myynti, mutta 18. elokuuta mennessä lippuja oli myyty noin 430.

Kaupunkipyörien vähäistä käyttöastetta on selitetty muun muassa sähköpotkulautojen suosiolla, vaikka todellisuudessa syyt vaikuttavat löytyvän järjestelmän käytännön ongelmista.

Puhutaan siis myöhästymisistä, lyhyestä ajokaudesta, puuttuvista asemista ja kaupunkipyöräasemien sijoittelusta.

Pyörä on ekologinen ja terveellinen kulkuväline, jolla ajaminen ei aiheuta samanlaisia ruuhkia kuin esimerkiksi autoilu, sillä se ei vie yhtä paljon tilaa tieltä kuin auto.

On fiksua, että pyöräilyä tuetaan julkisella rahalla, mutta kaupunkipyöräverkoston käytännön toteutuksessa on Tampereella paljon kehitettävää.

Toivottavasti ensi keväänä Tampereella otetaan oppia tämän vuoden virheistä ja kaikki kaupungin pyöräasemat avataan seuraavina vuosina jo huhtikuussa.

kirjoittaja on yrittäjä ja opiskelee taloustieteitä Lontoossa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut