Vieraskynä: Sattuuhan sitä – ja sitähän sattuu – "Liikennesuunnittelu on yhteiskunnassamme niin suojeltu ala, että ketään ei löydy vastaamaan kun virheitä syntyy"

Pekka Peltonen

Tarina kertoo, kuinka kunnalliset päättäjät päättivät tehdä sillan salmen yli.

Kävi niin, että aikansa jahkailtuaan ja nuukailtuaan, silta tehtiin. Tuli vaan niin matala, etteivät laivat, saati vauraammat veneet mahtuneet kulkemaan sillan alta.

Päättäjät pohtivat perusteellisesti asiaa. Lopulta eräs keksi ratkaisun: kaivetaan maata sillan alta, niin johan mahtuu. Tehtiinkö näin, tarina ei kerro.

Mutta eräs silta Olkahistenlahden haminoilla jäi niin matalaksi, että vene­liikenne loppui ja tunnettu Rustholli-ravintola mökkeineen riutui ja kitui kunnes monen, todella monen yrityksen jälkeen kuoli.

Liikennesuunnittelu on yhteiskunnassamme niin suojeltu ala, että ketään ei löydy vastaamaan kun virheitä syntyy.

Ei vaikka tietoa olisi saatavilla ennakkoon ja asiantuntijoita olisi saatavilla ihan paikallisesti.

Tieto ei käy kaupan, ei kelpaa. Tehdään ja korjataan sitten tehtyjä virheitä. Muutosten vaikutuksia voidaan mallintaa ja vaihtoehtoja voi pohtia – ellei ideologinen ajattelu ja politikointi estä sitä.

Mielessäni on tie Sampolalta yliopiston vierestä liikenneympyrään. Suuntana etelä, moottoritie Helsinkiin.

Tietyömaa oli auki pitkään sillankin kohdalla. Ruuhkaa riitti, kunnes valmista tuli ja helpotti?

Sattui vaan käymään niin, että sillan korkeus on 4 metriä ja rekkojen maksimikorkeus on Suomessa 4 metriä ja 40 senttiä. Sama korkeus on EU- ja ETA-maissa. Asia selviää yksinkertaisesti kysymältä Mr Googlelta.

Hämeenpuiston pohjoispäässäkin on silta, jonka alareunasta näkyy jälkiä ali yrittäneiden rekkojen jäljiltä. Virheitä voidaan siis toistaa. Olisiko sillan tekijän ja kaupungin liikennesuunnittelun kannattanut istua saman pöydän ääressä. Puhelimellakin saa internetistä tarvittavat faktat ellei ehdi paikanpäälle mittailemaan.

Kiertoreittien hakeminen ja löytäminen lisää liikennettä, hidastaa tavaran kuljettamista. Kylmäketjun pitää toimia, että keskustankin kaupoissa on tuoretta tarjolla kuluttajille.

Se maksaa ihan yhtä paljon, tehdä asiat hyvin tai huonosti. Mutta huonosti tekeminen tulee sitten lopulta maksamaan paljon, paljon enemmän.

Nyt ei onneksi tarvitse muuta kuin repiä tie auki, madaltaa tietä ja tehdä tie uudestaan. Ollaan vaan taas liikenteen sujuvuuden kannalta kriittisellä kohdalla. Ja taas maksetaan turhaan.

kirjoittaja on Tamperelaisen vieraskynä

Kommentoi