Lukijalta: Kuka edistäisi valtakunnallisia liikennehankkeita Tampereella? – "Vähemmälle huomiolle ovat jääneet kaupunkiseudun ulkoiseen liikenteeseen liittyvät asiat"

Tampereella ja sen lähialueilla on toteutettu paljon merkittäviä kaupunkiseudun sisäisen liikenteen sujuvuutta parantavia hankkeita viime vuosina. Ratikka, Rantatunneli ja rakenteilla vielä oleva Hämeenkyrönväylä ovat näistä hyviä esimerkkejä ja nämä helpottavatkin kulkemista ja ihmisten liikkumista kaupunkiseudun sisällä.

Lisäksi Tampere ja kehyskunnat ovat rakentaneet paljon uusia katuja asuinalueille ja parantaneet kevyen- ja joukkoliikenteen liikkumisedellytyksiä niissä.

Hieman vähemmälle huomiolle konkretian tasolla ovat jääneet Tampereen kaupunkiseudun ulkoiseen liikenteeseen liittyvät asiat.

Nostaisin esiin kolme ison kuvan kysymystä liittyen ihmisten ja tavaroiden logistiikkaan jo tänä päivänä mutta ennen kaikkea tulevaisuudessa.

1. Sujuvat ja nopeat joukkoliikenneyhteydet Tampereelle ja Tampereelta. Tunnin junasta Helsinkiin ja nopeasta ratayhteydestä Seinäjoen suuntaan kohistaan paljon, mutta mitään kovin konkreettista ei tunnuta saavan aikaan.

Turun tunnin junahanke on ajanut pääradan kehittämisen edelle ja täällä vieläkin pohditaan erilaisia linjausvaihtoehtoja nykyisen ratakäytävän ja Helsinki-Vantaan kautta kulkevan ratayhteyden välillä. Tässä pohdiskelussa ja selvittelyssä kuluu helposti vielä 10 vuotta.

Nostaisin esiin kolme ison kuvan kysymystä liittyen ihmisten ja tavaroiden logistiikkaan.

Mielestäni tätä prosessia pitää olennaisesti lyhentää ja yksinkertaistaa keskittymällä vain nykyisen ratakäytävän kehittämiseen yhdessä sen varrella vaikuttavien seutukuntien kanssa. Tämä lienee myös kustannuksiltaan ainoa järkevä vaihtoehto ja olisi toteutettavissa Tampereelle 10–15 vuoden aikaperspektiivillä.

2. Sujuvat ja suorat lentoliikenteen yhteydet Tampere-Pirkkalan lentoasemalta muualle Suomeen ja ulkomaille. Tampere-Pirkkalan ja sieltä tapahtuvan liikenteen kehittäminen tuntuu jostain syystä olevan ylivoimainen asia Pirkanmaalla sekä Finavian eri tason strategioissa.

Tampere-Pirkkala voisi hyvin olla toinen kansainvälinen lentokenttä Suomessa ja vaihtoehto Helsinki-Vantaalle. Miksi näin ei ole?

Lähes vastaavan tasoiselta Turun lentoasemaltakin pääsee suoraan useaan ulkomaan kohteeseen, miksi ei meiltä? Itse haluaisin Vantaan matkailun sijasta lentää suoraan ulkomaan kohteisiin ilman turhia välilaskuja.

3. Tavaraliikenne kulkee rautatietä pitkin edelleen hyvin kapeaa ratakäytävää Tampereen ydinkeskustan läpi ja radan välittömässä läheisyydessä asuu tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Samoin Viinikan tavararatapihalla vain 2 kilometriä ydinkeskustasta käsitellään ja järjestellään hyvin vaarallisia kemikaaleja sisältäviä junavaunuja päivittäin.

Tavararatapihan siirtämisestä parempaan paikkaan on tehty juuri selvitys. Samoin tavaraliikenteen Tampereen keskustan ohittavan oikoradan toteuttamista on tutkittu ja suunniteltu. Milloinkahan näissä asioissa päästäisiin konkreettisesti eteenpäin ja miten ?

Olen usein miettinyt millä tavalla ja miten näitä Tampereen seutukunnan kehittämisen tärkeitä ison kuvan asioita voitaisiin ihan käytännön ja konkretian tasolla edistää ja näin samalla varmistaa myös tulevaisuudessa Tampereen kaupunkiseudun kasvamisen parhaat ja turvalliset edellytykset.

Käsittääkseni suunnitelmia ja erilaisia selvityksiä mainitsemiini asioihin on tehty sekä konsulttien että virkamiesten toimesta jo riittävästi, mutta itse olen jäänyt kaipaamaan asioiden konkreettista edistäjää.

Kuka ottaisi Pirkanmaalla vihdoin vastuun ison kuvan mukaisista liikenneasioista ja lähtisi määrätietoisesti edistämään niitä ?

Jarmo Kuivanen

Tampere

Kommentoi