Kolumni: Kyllästynyt häviämään – "Tamperelainen kulttuurikenttä lämpenee kotoisasti sisäänpäin, eikä tappion syitä etsitty peilistä"

Kalle Kallio

Kesäkuussa tamperelaiset pettyivät, kun Oulusta tehtiin Euroopan kulttuuripääkaupunki vuodelle 2026. Minun työurallani tuli tässä kisassa takkiin jo toistamiseen. Häviäminen alkaa jo kyllästyttää.

Tamperelainen kulttuurikenttä lämpenee kotoisasti sisäänpäin, eikä tappion syitä etsitty peilistä. Oulun uskottiin menestyneen joko maantieteellisistä syistä tai silkasta säälistä – onhan Tampere kuitenkin kulttuurin kehto vailla vertaa. Kehuttiin hienoa hakemusta ja hakuvaiheen hilpeää pöhinää.

Teemaksi valittu yhdenvertaisuus oli kuitenkin venytetty ihan liian laveaksi.

Raadille erehdyttiin esittelemään uuden jäähallinkin rakennustyömaata yhdenvertaisuuden tulevana temppelinä, vaikka rahamiesten saunalliset aitiot, kasino ja testosteronia tihkuva nimi edustavat pikemminkin kulttuurista syrjäyttämistä.

Jos katsoo pintaa syvemmälle, opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisema arviointiraportti on harmillisen hyvin perusteltu.

Siitä voi esimerkiksi lukea, miten kulttuuriperintö pääsi tamperelaisilta unohtumaan, koronakriisin vaikutuksia taidekenttään ei otettu huomioon ja konkretia puuttui.

En haluaisi olla kolmatta kertaa häviämässä.

Kulttuuriväen näkökulmasta valmistelu vaikutti melkoiselta sirkukselta eikä kovinkaan läpinäkyvältä. Erilaisiin tilaisuuksiin osallistuttiin innolla, mutta valmista ei niistä tuntunut tulevan.

Työryhmissä pyöriteltiin hankeaihioita, mutta hakukirjaan poimittiin ideoita sieltä täältä ja kaveripohjalta.

Valmistelut olivat jo pitkällä, kun esimerkiksi huomattiin, että kaupungin isoimmat kulttuuritalot eivät olleetkaan mukana. Hupsis.

Hankevetäjä piti lopulta laittaa sivuun ja viime keväänä kävi niin, että kaupunki yritti lähinnä pelastaa, mitä pelastettavissa enää oli.

Ehkä kokemuksesta voisi myös oppia jotain. Seuraavan kerran kulttuuripääkaupunkia haetaan 2030-luvulla.

Mitä jos silloin aloitettaisiin hankevalmistelu ajoissa ja päästettäisiin tamperelaiset kulttuuriosaajat kunnolla tekemään sitä ohjelmaa?

En haluaisi olla kolmatta kertaa häviämässä.

Kirjoittaja on tutkimusvapaalla oleva Työväenmuseo Werstaan johtaja.

Kommentoi