Lukijalta: Mikä mättää Tampereella kaupunkipyörissä? – "Säitä ja potkulautoja on myös Helsingissä, Espoossa ja Kuopiossa, joiden kaupunkipyörät menestyvät hyvin"

Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän, niin kutsutun Sale-pyörän, ensimmäinen kausi on lähtenyt käyntiin laiskasti.

Alkukaudesta 25 euron hintaisia kausilippuja on myyty vain runsaat 400, kun tavoite oli 10 000.

Kaupungin suunnalta heikosta myynnistä on syytetty muun muassa sähköpotkulautoja ja säätä. Argumentointina tämä on laiskaa, sillä säitä ja potkulautoja on myös Helsingissä, Espoossa ja Kuopiossa, joiden kaupunkipyörät menestyvät hyvin. Helsingin Alepa-fillareiden käyttöaste (yhdellä pyörällä päivän aikana poljettujen matkojen määrä) on pandemian aikanakin ollut yli viisinkertainen Tampereen lukuihin verrattuna. Missä siis mättää?

Ensin järjestelmän avaaminen viivästyi viivästymistään. Kun sovellus oli viimein valmis ja 200 käytettyä pyörää Tampereella, oli jo liki heinäkuu. Helsinkiläiset polkivat tällöin jo neljättä kuukauttaan. Kunnostuksesta huolimatta sosiaalisessa mediassa raportoitiin muun muassa jarrujen ja ohjauslaitteiden ongelmista. Kaikki ensimmäiselle kaudelle aiotut asemat ja pyörät saatiin käyttöön vasta 10. elokuuta.

Nyt pyöriä on lähes tarpeeksi, mutta verkosto ei yllä Kissanmaata kauemmas rautatieasemasta, mikä kielii siitä, ettei asemia sijoiteltaessa ajateltu matkaketjuja vaan hupikäyttöä.

Töistä kotiin palaava helsinkiläinen voi ottaa metron Vuosaareen ja jatkaa asemalta viimeiset kilometrit Alepa-fillarilla. Näin muodostuu metron, bussin ja kävelyn yhdistelmää kätevämpi matkaketju. Tampereella vastaavasti asemia voisi sijoittaa Hervantaan ja Tesoman liepeille, jolloin ratikalla tai lähijunalla aloitetun matkan voisi päättää pyörällä.

Säitä ja potkulautoja on myös Helsingissä, Espoossa ja Kuopiossa, joiden kaupunkipyörät menestyvät hyvin

Sähköpotkulautojen suosio lienee siinä, että niillä yksinkertaisesti pääsee sinne, mihin on menossa, siinä missä Sale-pyöräaseman bongaa helpoiten ratikan ikkunasta.

Heinäkuussa kaupunkipyörää kokeillut potentiaalinen kausikorttilainen on siis saanut puhelimeensa takkuavan sovelluksen, sillä käyttöönsä huonokuntoisen pyörän kehnoilla jarruilla, ja päässyt ajamaan sillä lähinnä Metsolta rautatieasemalle kävelijöiden sekaan Hämeenkadun hädin tuskin muusta kadusta erottuvaa pyörätietä.

Jos halutaan toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä osaksi joukkoliikenneverkostoa, on tunnistettava tämän kauden epäonnistumisen syyt ja otettava muualta mallia. Pyörä itse on kevyesti rullaava kelpo peli, joten kaudelle 2022 ei tarvita kuin sovelluksen viimeistely ja lisää harkintaa asemien sijoitteluun.

Tommi Nummelin

Tampere

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut