Lukijalta: Pyöräliikenteen huomioimisessa parantamisen varaa – "Rakennushankkeeseen ryhtyvät eivät pyöräile reittejä läpi "

Heikki Kerppilä

Tamperelaisessa (keskiviikko 25.8.) haastateltiin Raitiotieallianssin lohkopäällikkö Olli Tuomistoa Rantatien väliaikaisista pyöräliikenteen järjestelyistä. Jutussa muun muassa kerrottiin, että ratkaisu, jossa pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti ajoradan puolta, on välttämätön. Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla, sillä valmiilla Rantatiellä ei ole pyöräteitä.

Miksi ei jo nyt opetettaisi kaikkia tienkäyttäjiä siihen, että pyöräliikenne tapahtuu muun ajoneuvoliikenteen kanssa ajoradalla, kun tähän kuitenkin siirrytään myöhemmin? Sen sijaan pyöräliikenne on niputettu jalankulun kanssa kapeisiin ränneihin, jotka vaarantavat molempien tienkäyttäjäryhmien turvallisuuden. Pyöräilijälle ajoradan ylittäminen on lisäksi vaarallisempaa kuin sitä pitkin ajaminen, ja nykyinen ratkaisu pohjautuu toistuvaan ylittämiseen.

Tämä onkin osa väliaikaisten liikennejärjestelyiden yleistä ongelmaa: pyöräily halutaan pääsääntöisesti yhdistää jalankulkuun ennemmin kuin muuhun ajoneuvoliikenteeseen.

Tämän seurauksena ihmisille vahvistuu virheellinen viesti, että pyöräliikenne ei kuuluisi ajoradalle. Käytäntö on omiaan kasvattamaan jalkakäytävillä pyöräilyn määrää, kun pyöräilijälle viestitään, ettei hän ole tervetullut ajoradalle — oli tarjolla oleva ajoradasta irrallinen väylä miten ahdas tahansa. Alle 12-vuotias saa kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, niin pysyvissä kuin väliaikaisissakin järjestelyissä.

Jutussa kerrottiin myös pyöräilijöiden eksymisestä Paasikiventien ylittävälle kävelysillalle. Tähän syynä on puutteellinen ja väärin sijoiteltu opastus. Rakennushankkeeseen ryhtyvät eivät pyöräile reittejä läpi tarkistaen opastuksen toimivuutta; ongelmat tulevat esille vasta käyttäjäkokemusten myötä.

Rakentajilla tulisi olla kyky vastaanottaa palautetta ja parantaa järjestelyjen toimivuutta herkästi. Palautteen antamiseen on korkea kynnys, ja jos palaute ei johda näkyviin toimenpiteisiin, aiheuttaa se turhautumista ja nostaa kynnystä palautteen antamiseen edelleen.

Rakennushankkeeseen ryhtyvät eivät pyöräile reittejä läpi tarkistaen opastuksen toimivuutta.

Rantatie on ollut sekavassa tilassa jo vuosia, eikä kritiikki siten kohdistu pelkästään Raitiotieallianssiin. Nämä ongelmat eivät liioin rajoitu pelkästään Rantatien järjestelyihin, vaan ovat arkipäivää työmaalla kuin työmaalla, sekä tapahtumien yhteydessä.

Kaupunkiliikenteessä on aina väliaikaisia liikennejärjestelyjä, ja niiden laadulla on kokonaisuuden kannalta aivan keskeinen merkitys kaupungin toimivuudelle. Tämän takia haluamme kaupungin jatkuvasti kehittyvän tässä paremmaksi. Raitiotieallianssi yhtenä tämän hetken suurimmista toimijoista on tässä keskeisessä asemassa.

Tampereen Polkupyöräilijät ry on tehnyt pitkään yhteistyötä raitiotien suunnittelijoiden kanssa, mutta yhteys heikkenee, kun työt alkavat ja vastuu siirtyy rakentajille. Tähän toivoisimme muutosta, jotta pyöräliikenne osattaisiin tulevaisuudessa ottaa paremmin huomioon.

Heikki Kerppilä

puheenjohtaja

Tampereen polkupyöräilijät ry

Kommentoi