Lukijalta: Ratikka hankaloitti Hallilassa – "Hallilan neuvolapalvelut siirrettiin viime vuonna Nekalan Mustametsään ja nyt sinne lopetettiin toimiva yhteys"

Kun ratikka aloitti liikennöinnin 9. elokuuta, kävi Hallilassa niin kuin alueen palvelujen käyttäjät olivat vuosien ajan varoittaneet. Ratikan ainut pysäkki on aivan alueen itälaidassa, jossa ei ole asutusta ja josta Hallilan länsireunaan on matkaa noin 1,5 kilometriä.

Kaiken lisäksi bussi 12 lakkautettiin, jonka myötä loppui syöttöliikenne ratikkapysäkille, samalla loppui elintärkeä yhteys Nekalan lukuisiin palveluihin. Kaikki eivät mene Keskustorille tai Kalevaan.

Päätös on käsittämätön ja osoittaa suunnittelijoiden ja päättäjien piittaamattomuutta asukkaiden joukkoliikennetarpeita kohtaan. Se myös pitää yllä ja lisää tarvetta yksityisautoiluun. Ratikkapyörien tai kävelyn tarjoaminen ulkoilun nimissä ratkaisuksi ei ole arkirealismia neuvola-asiakkaille, sairaille, vammaisille ja vanhuksille.

Ainut suora – tai suorahko – bussiyhteys keskustaan on nyt Hervannan Lintuhytistä tuleva bussi 13, joka menee Hatanpään kautta lähelle keskustaa eli Ratinan kentän kautta Tuulensuuhun ja sieltä edelleen Tesomalle. Tarkoitus lienee, että keskustaan menijät vaihtaisivat Tuulensuussa ratikkaan, sillä 13 ei pysähdy linja-autoaseman tai Ratinan kauppakeskuksen luona, saati aja linja-autoaseman ja rautatieaseman kautta, kuten aiempi bussi 32.

Bussivaihtoehdoksi tarjotaan nyt Turtolasta Nekalan kautta menevää bussia 14. Hallilasta tuolle vaihdolle on matkaa 1–2 kilometriä, joten vallankin Nekalan Mustametsän neuvolapalveluihin meneville vaihto on hankalaa arpapeliä.

Hallilan neuvolapalvelut siirrettiin viime vuonna Nekalan Mustametsään ja nyt sinne lopetettiin toimiva yhteys.

Nekalassa on monia muita palveluja, joiden takia suora yhteys olisi todella tärkeä. Näitä ovat Tredun toimipiste Ajokinkadulla, kaksi rautakauppaa autottomille, Normaalikoulu, tuleva kulttuuritalo (entinen Nekalan koulu), Viinikan kirkko ja Rauhanyhdistyksen rukoushuone sekä Tamkin toimitilat. Nekalan linja mahdollistaisi suoran yhteyden linja-autoasemalle ja lähelle rautatieasemaa.

Helposti toteutettava muutos olisi bussin 14 reitin muuttaminen alkavaksi Turtolan sijasta Hallilasta entistä bussin 12 reittiä. Silloin päätepysäkiltä ja koulun seudulta lähtevät pääsisivät sekä Nekalan reitin että ratikan syöttöliikenteen pariin. Ratikkapysäkiltä ja alueen kaupallisista palveluista kävelymatka läntisimpään Hallilaan lyhenisi kilometrin verran.

Ratikan yksi tarkoitus oli eri liikennemuotojen yhteensovittaminen ja palvelujen saavutettavuus. Muutoksen myötä kävi toisin. Lisäksi tuli merkillinen päällekkäisyys. Turtolasta menee nyt kolme bussireittiä enemmän tai vähemmän Nekalan palvelujen kautta keskustaan, mutta Hallilasta ei yhtään. Missä on paljon puhuttu yhdenvertaisuus?

Yksi iso parannus sentään tuli ratikkaliikenteen myötä. Kolmen vuosikymmenen odotuksen ja vaatimusten jälkeen alkoi ilta- ja viikonloppuliikenne Hervantaan Lintuhyttiin saakka menevän bussin 13 ansiosta. Kiitos siitä!

Uskon, että nyt tulleet heikennykset ovat korjattavissa edellä esittämälläni tavalla. Eikä siihen tarvita kolmea vuosikymmentä.

Hannu Oittinen

Hallila

Kommentoi