Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Vaitinaron liittymän rakentamisesta – "Huoleni on rakentamisen korkeahako hintalappu yli 70 miljoonan euron kustannusvaikutuksella"

Tamperelaisessa (11.8.2021) julkaistiin lukijan kirjoitus otsikolla “Vaitinaron eritasoliittymä on ongelman siirtämistä”. Olen tästä liittymän toteuttamisen mielekkyydestä ja sen vaikutuksista eri mieltä kirjoittajan kanssa, mutta eritasoliittymän rakentamisen aikana tullaan kohtaamaan tiettyjä uusia haasteita.

Yhteinen huoleni kirjoittajan kanssa on rakentamisen korkeahko hintalappu yli 70 miljoonan euron kustannusvaikutuksella.

Olen pohtinut jo pitkään Vaitinaron liittymään kevyempiä parantamiskeinoja ennen varsinaisen kalliin eritasoliittymän toteuttamista ja päätynyt älykkään liikenteen ohjauksen toteuttamisen ratkaisuun ajoneuvoilmaisimineen ja liikennevirtoja säätelevine ohjauslaitteineen.

Ideana on siis reaaliaikaisen liikennetiedon hankkiminen laajalta alueelta ja sen syöttäminen liikenteen ohjauslaitteeseen, joka optimoi liittymän toimintaa ottaen samalla huomioon Rantatunnelin sekä Nokian moottoritien ja Pispalan valtatien liittymän liikennetilanteet. Tämä ratkaisu olisi sopivasti ensimmäinen rakennusvaihe ennen kalliin eritasoliittymän toteuttamista ja sopisi tehtäväksi vaikka heti.

Hintalappu tälle olisi varsin kohtuullinen ja kustannukset jäisivät muutamaan sataan tuhanteen euroon eli murto-osaan eritasoliittymän hinnasta.

Erittäin suuri haaste Vaitinaron eritasoliittymän rakentamisessa tulee lisäksi olemaan sen vaikutusalueen työnaikaiset liikennejärjestelyt, jotka vaikuttavat koko Tampereen keskustan ja läntisten alueiden toimintaan ja elinvoimaisuuteen useiden vuosien ajan.

Erittäin suuri haaste tulee lisäksi olemaan työnaikaiset liikennejärjestelyt.

Jos näitä työnaikaisia liikennejärjestelyjä ei suunnitella kunnolla, niin rakentamisen häiriöt saattavat ulottua jopa koko kaupunkialueelle Rantatunnelin mahdollisten häiriötilanteiden ja sulkemisten kautta kuten taas torstaina 12.8. koettiin. Myöskin Pispalan valtatielle siirtyy paljon liikennettä, jos Paasikiventie häiriintyy liikaa rakennusaikaisista tiejärjestelyistä tai niistä aiheutuvista liikennehäiriöistä.

Ehdotankin Pirkanmaan ely-keskusta ja Tampereen kaupunkia harkitsemaan rakentamisen ensimmäisenä vaiheena älykkään liikenteen ohjauksen toteuttamista alueelle mahdollisimman nopeasti sekä samanaikaisesti Nokian moottoritien Pispalaan kääntyvän rampin pidentämistä Tesoman eritasoliittymän suuntaan sekä moottoritien nopeusrajoituksen alentamista 80 kilometrituntiin Tesoman eritasoliittymän ja Pispalan valtatien välille Nokian suunnalta tultaessa.

Näillä toimenpiteillä pärjättäisiin kohtuullisesti siihen asti, kunnes Vaitinaron eritasoliittymän rakentaminen alkaa ja mikä parasta, niin nämä ehdottamani toimenpiteet helpottaisivat merkittävästi ruuhkia myös itse rakennustöiden aikana ja tietenkin jo paljon ennen niitä.

Jarmo Kuivanen Tampere