Pääkirjoitus: Kaupunkikuva muuttuu

Riina Haapala

Miltä Tampellan alue näyttäisikään, jos Tamhattan-suunnitelma olisi toteutunut? Vuoden 1988 suunnitelman pienoismalli on esillä Työväenmuseo Werstaan uudessa Teollisuusmuseo-näyttelyssä. Suunnitelmassa Tampellan alueelle kaavailtiin neljää 40-kerroksista tornia ja 18-kerroksista ympyrätaloa. Kun havainnekuvat julkaistiin, tamperelaiset heräsivät vastustamaan suunnitelmaa ja se katosi julkisuudesta.

Jos nuo tornit olisi kolmisenkymmentä vuotta sitten rakennettu, Tampereen kaupunkikuva voisi olla tänä päivänä hyvin toisenlainen.

Toisenlaiseksi Tampereen katukuvan on muuttanut myös tuo punakylkinen, kiiltävä menopeli eli ratikka. Jokin aikaa sitten vastaan tuli sosiaalisessa mediassa kuvapari, jossa oli kuvattu Sammonkadulla vanha rollikka ja uusi ratikka. Ensimmäinen on vähintäänkin sympaattisen näköinen, jälkimmäinen näyttää rinnalla huippumodernilta.

Tampereen ratikan virallinen liikennöinninaloituspäivä on maanantaina, vaikka ratikat ovat liki normaalin tavoin kulkeneetkin jo pidemmän aikaa. Innokkaimmat ovat bonganneet myös kaikki ratikan värit: punaisen lisäksi mainoksilla eri värisiksi teipatut. Hauskana yksityiskohtana toki, että valitun punaisen lisäksi äänestyksessä ja valintaprosessissa mukana olleet sininen ja pinkki näkyvät myös katukuvassa.

Huomenna sunnuntaina vietetään ratikan kansanjuhlaa. Tosin koronatilanteen takia tällä kertaa juhlitaan verkossa. Sunnuntaina avataan myös ratikan linja 1. Ensimmäiselle ykköslinjan ratikkamatkalle pääsee 40 tamperelaista, joita arpaonni on suosinut. Tähän asti ratikalla on huristeltu Hervannasta Pyynikintorille, mutta maanantaista alkaen liikennöidään myös Kaupista Sorin aukiolle. Ratikasta tulee osa arkipäivää.

Uutispäällikkö

Kommentoi