Pääkirjoitus: Hyppää kyytiin! – "Tamperelainen on ollut vuodesta 1957 saakka kirjoittamassa kasvavan ja kehittyvän Tampereen tarinaa. RatikkaTamperelainen-erikoisnumero avaa muutosta nyt"

Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tampere siirtyy monella tapaa uuteen aikaan 9. elokuuta. Virallinen ratikkaliikenteen aloitus ja bussien Linjasto 2021:n käyttöönotto vaikuttaa paitsi ison joukon arkeen ja kulkureitteihin myös välillisesti Tampereeseen, joka niiden ympärille rakentuu.

Tamperelainen on ollut vuodesta 1957 saakka kirjoittamassa kasvavan ja kehittyvän Tampereen tarinaa. RatikkaTamperelainen-erikoisnumero avaa muutosta nyt.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kuvaa Tamperelaisen haastattelussa ratikan käyttöönottoa urheilutermein Tampereen nousuksi kaupunkien Mestarien liigaan. Harakan silmissä ratikka on osa sitä tamperelaista toimeliaisuutta, jota muualla Suomessa on ihmetelty ja jopa kadehdittu. Näkökulma asiaan saadaan myös Turusta, jossa ratikka piti ottaa käyttöön samaan aikaan Tampereen kanssa.

Ratikan tehtävä on sujuvoittaa arkea, toteaa Tampereen tuleva pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok.) kolumnissaan. Ikosen mukaan ratikka on kaupunkikehityshanke, joka yhdistää kampukset ja keskustat sekä työpaikat ja asuinalueet. RatikkaTamperelainen kertoo, miten monen arjen kulkureittien muuttuminen vaikuttaa muun muassa ruokakauppaan ja tuo elävän musiikin keikkapaikat lähemmäs keikkakansaa. Tulevaisuudessa ottelu- ja teatterilippuun voi sisältyä myös ratikkamatka. Ratikkareitin uutena yrittäjänä esittelyssä on Hämeenkadulla lelukaupan avaava Janne Kataja.

Ratikka on ollut Tampereella viimeisen vuosikymmenen suuri puheenaihe. Lähes viiden vuoden takaisen ratikkavaltuuston ahkerin puhuja Lassi Kaleva (ps.) kertoo, mitä hän nyt katsoo arvioivalla silmällä. Keskustelu jatkuu. Omassa kolumnissaan väistyvä pormestari Lauri Lyly (sd.) vetoaa ratikan jatkoreittien rakentamisen puolesta. Näinä päivinä Tampereen kaupunkiseutu ylittää 400 000 asukkaan rajan. Ratikka on keino ottaa kasvu vastaan.

Lisäksi kerromme, mikä on R.A. Tikka ja kuka ajoi ensimmäisenä ratikkaa Tampereen kaduilla; avaamme, miten ratikka jarruttaa ja miten Linjasto 2021 syntyi sekä käymme koeajolla seniorimatkustaja Rauno Korven kanssa. Ja paljon muuta.

Hypätkää kyytiin!

Kommentoi