Lukijalta: Kestävien liikennemuotojen kehitys on priorisoitava yksityisautoilun edelle – "Autoliikenteen sähköistymisen tarjoaminen on epärehellistä"

Tampere kasvaa vuosittain tuhansilla asukkailla. Liikenteen toimivuuden takaamiseksi autoilun määrä ei saa lisääntyä. Kaupunkitilalle on myös koko ajan enemmän muuta käyttöä. Nykyinenkin automäärä on kestämätön, sillä pysäköidytkin autot vievät tilaa: Tampereella on jokaista kaupungissa olevaa autoa kohti kolme pysäköintiruutua.

Autoilun korkea kulkutapaosuus näkyy myös liikkumattomuuden aiheuttamissa kustannuksissa. UKK-instituutin laskelmien mukaan tämä maksaa Tampereelle 191 miljoonaa euroa vuodessa, mikä vastaa lähes neljäsosaa kuntaverokertymästä.

Tilan ja terveyden lisäksi on huomioitava ilmastokriisi. Tieliikenne on heti energiantuotannon jälkeen Tampereen merkittävin päästölähde, ja suurin osa näistä päästöistä tulee yksityisautoilusta. Liikenteen päästöt eivät ole kääntyneet laskuun, vaan ne kasvavat yhdessä yksityisautoilun priorisoinnin kanssa.

Autoliikenteen sähköistymisen tarjoaminen ratkaisuna on epärehellistä, sillä tällä ratkaistaan vain paikalliset hiilidioksidipäästöt. Autottoman elämän mahdollistaminen ja houkuttelevaksi tekeminen tulee olla tavoite, jonka eteen tehdään töitä. Edellä mainitsemamme perustelut ovat syitä, joiden vuoksi kävelyn sekä pyörä- ja joukkoliikenteen kehittämisen tulee ajaa yksityisautoilun edelle; kaupungin tulee ohjata asukkaitaan kestäviin valintoihin.

Autoilun korkea kulkutapaosuus ei ole syntynyt itsestään: Tamperetta on vuosikymmenet rakennettu autojen ehdoilla, mistä on seurannut yksityisautoilun määrän voimakas kasvu. Nyt on alettava kunnianhimoisesti kehittää kestäviä liikennemuotoja, ja tälle on löydyttävä poliittinen tuki. Tulevaisuuden Tampereen tulee liikkua ihmisten ehdoilla.

Joonas Olli, pyöräilyaktivisti, rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opiskelija Ellen Ojala, ilmastoaktivisti, opiskelija

Kommentoi