Kolumni: Mitä jää jäljelle? – "Seuraava tavoite: balanssi. Sitä me kaikki haemme ja kaipaamme, myös tapahtumissa"

Jenna Myllykoski

Kirjoittelin vuosi sitten digitapahtumista. Kirjoitan tälläkin kertaa.

Mennyt vuosi on osin muuttanut käsityksiäni digitapahtumista ja niiden järjestämisestä, mutta ehkä vähemmän kuin voisi kuvitella.

Viime vuonna olin sitä mieltä, että etätapahtumat tuovat lisää osallistumismahdollisuuksia esimerkiksi syrjäseuduilla asuville. Olin myös sitä mieltä, että etätapahtumia kannattaa kärsivällisesti kehittää. Kannustan jatkamaan kehittämistä, niin olemme mekin Tampereen kauppakamarissa tehneet. Vielä ei kuitenkaan voi sanoa, että kaikki olisi ”valmista”.

Mielestäni tapahtumien järjestäminen digitaalisessa muodossa on jännittävää – niin hyvässä kuin pahassa.

Jännittävää siksi, että tapahtuman visuaalisuudella on entistä suurempi rooli, ja sen toteuttamisessa ruudulla on entistä enemmän uusia mahdollisuuksia. Osa tapahtumasta voidaan kuvata etukäteen erinäköisistä lokaatioista tai esiintyjä voi hyvin olla vaikka ulkomailla. Ruudun pystyy helpommin ja pienemmillä resursseilla täyttämään erilaisilla tunnelmaa luovilla efekteillä, väreillä ja musiikilla toisin kuin tylsän ja puisevan seminaarihuoneen.

Jännittävää digitapahtumien järjestäminen on myös siksi, että yllätyksiä voi tulla, eikä kaikkeen pysty huolellisella valmistelullakaan vaikuttamaan. Esimerkkinä katkokset nettiyhteyksissä joko lähettäjän tai vastaanottajan (osallistujan) päässä. Tai se, etteivät kaikki osallistujat saa tapahtuman linkkiä toimimaan. Onneksi näihinkin osataan jo paremmin varautua; ennen tehtiin tuplatsekkaukset, nykyään triplatsekkaukset.

Mitä jää, kun fyysiset tapahtumat palaavat tuotantoon?

Mitä jää, kun fyysiset tapahtumat palaavat tuotantoon?

Monenlaisia tapahtumia: moniulotteisia tapahtumia, fyysisiä, digitaalisia ja hybriditapahtumia. Fyysisissä tapahtumissa digitaalinen ulottuvuus, näyttävyys ja hyvät käsikirjoitukset korostuvat. Digitaalisissa tapahtumissa katsojien osallistaminen, aktivoiminen ja verkostoitumismahdollisuudet kasvavat. Ei kaikkea kaikille, vaan laatua kohdennetusti. Tapahtuman muoto valitaan sisällölle ja kohderyhmille sopivaksi.

Seuraava tavoite: balanssi. Sitä me kaikki haemme ja kaipaamme, myös tapahtumissa.

kirjoittaja on Tampereen kauppakamarin tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori

Kommentoi