Pääkirjoitus: Yksi, kaksi... yksitoista ratikkaa

Riina Haapala

Tampereella otettiin maanantaina jälleen yksi askel lähemmäs kohti ratikka-aikaa, kun kaupallinen koeliikenne alkoi. Ratikkaan pääsee vielä toistaiseksi vain ennakkoilmoittautumisella, mutta maanantain ensimmäiset vuorot varattiin loppuun äkkiä: Tampereen Raitiotien mukaan ensimmäisen kymmenen minuutin aikana varattiin peräti 500 ratikkamatkaa.

Monen into oli käsinkosketeltava jo ennen varsinaista ratikkamatkaa. Matkan varanneet hehkuttivat sitä sosiaalisessa mediassa kuin isompaakin etelänlomaa konsanaan. Kun ei ulkomaille pääse, niin josko sitten ratikalla Hervantaan.

Vielä toistaiseksi ratikka on erikoinen ja vähän eksoottinen ilmestys, vaikka raitiovaunu ei ole enää Tampereella harvinaisuus. Niitä on voinut bongata koeajoissa useammankin kerralla. Kaikista 19 raitiovaunusta Tampereelle on nyt tuotu jo yli puolet, 11 kappaletta.

Ratikoista onkin tullut jo varsin kiinteä osa katukuvaa. Silti innostuksen ja ihmetyksen voi edelleen huomata: sen näkee siitä, kuinka puhelimet edelleen nousevat kuvaamaan kiiltäväkylkistä menopeliä.

Ratikan varsinaisen liikenteen aloittamiseen on enää noin kolme kuukautta. Maanantain koeliikenteessä mukana olleiden kommentit eri medioissa ja sosiaalisessa mediassa olivat varsin positiivisia.

Onkin mielenkiintoista seurata, kuinka kaupallinen koeliikenne kiinnostaa kaupunkilaisia. Koronan vuoksi matkan joutuu vielä toistaiseksi varaamaan ennakkoon, mikä todennäköisesti vähentää matkustajamäärää: kyytiin kun pääsee vain Etelä-Hervannasta tai Pyynikintorilta.

Kesällä ehditään käydä vielä läpi myös vaihe, jossa koeliikenteeseen ei tarvitse ilmoittautua, vaan kyytiin pääsee pysäkeiltä normaalisti. Aivan kuten elokuussa, kun varsinainen liikennöinti alkaa.

Kommentoi