Lukijalta: Kestävä kehitys huomioi myös rakentamisen päästöt – "Kenen päästöjä itseasiassa ovat ne ikävän maineen saaneet ”kiinalaisten päästöt”?"

Olemmeko onnistumassa päästötavoitteissamme vain siksi, että todellisia rakentamisesta, kulutuksesta ja materiaaleista syntyneet päästöt on onnistuttu ulkoistamaan kehittyviin maihin? Kenen päästöjä itseasiassa ovat ne ikävän maineen saaneet ”kiinalaisten päästöt”?

Monet kunnat ovat liittyneet Hiilineutraalit kunnat -hankkeeseen (Hinku) ja joidenkin ilmastopäästöjen laskennasta löytyy yllättävä puute, niistä puuttuvat rakentamisen päästöt rakennusten, teiden, raiteiden ja tiestön materiaalien ym. osalta.

Puhutaan vain paikallispäästöistä. Kuitenkin niissä on mukana muun muassa maataloudesta eläinten ruoansulatus ja lannankäsittely.

Samainen puute on Tampereen seudun raitiotien yleissuunnitelmassa. Siinä painotetaan käytön aikaisia päästöjä ja sivuutetaan elinkaaren kokonaispäästöt. Raiteiden päästöistä 46 prosenttia syntyy rakentamisvaiheessa, 26 prosenttia käytössä ja 28 prosenttia kunnossapidossa (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 38/2011).

Moottoritien kohdalla elinkaarivaiheittain jaoteltuna noin 57 prosenttia päästöistä syntyy rakentamisvaiheessa, noin 12 prosenttia käytössä ja noin 31 prosenttia kunnossapidossa.

Päästöjä tarkasteltaessa on otettava huomioon myös ne päästöt ja luontoarvoja tuhoavat vaikutukset, jotka syntyvät vuosia kestävän raiteiston ja tiestön rakentamisesta.

Kenen päästöjä itseasiassa ovat ne ikävän maineen saaneet ”kiinalaisten päästöt”?

Koska esimerkiksi Pirkkalan ilmastotiekartasta rakennusmateriaalien osuus päästöistä puuttuu, näyttää tieliikenteen osuus kohtuuttoman suurelta. Suomen ympäristökeskus kuitenkin kertoo, että tieliikenteen osuus Suomen paikallispäästöistä on noin 17 prosenttia, josta henkilöautojen osuus 9 prosenttia. Joten Pirkkalan 46 prosenttia on todella suuri ja synnyttää mielikuvan, että yksityisautoilun rajoittamiseen on pikaisesti ryhdyttävä. Tavoitteeksi asetettiinkin 50 prosentin vähennys tieliikenteen päästöille.

Joukkoliikennettä varten ja keskittämisen seurauksena rakentaminen lisääntyy, joten sen osuus pitäisi näkyä päästöissä. Eikö myös rakentamiselle ja sen materiaaleille pitäisi asettaa yhtä kunnianhimoiset tavoitteet?

Riitta Kuismanen

kunnanhallituksen jäsen, kuntavaaliehdokas (kd.)

Pirkkala

Kommentoi