Kolumni: Brussels calling – "Siis mitä?... Meillä on töitä edessä"

Hannele Räikkönen

Suomella on syytä iloon. Vuosien merkittävä edunvalvontaponnistus on tuottanut hedelmää. Lähiviikkoina, kun EU:n uuden rahoituskauden liikennettä rahoittava Verkkojen Eurooppa -ohjelma (CEF2) astuu voimaan, liittyy myös Päärata merkittävään Pohjanmeri-Itämeri -ydinverkkokäytävään. Käytävä on yksi yhdeksästä Euroopan laajuisen liikenneverkon eli TEN-T-verkon multimodaalisesta liikennekäytävästä; ne ”tärkeimmistä tärkeimmät yhteydet”, joille suunnataan suurin osa (jopa 85 prosenttia) EU-rahoituksesta.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Yksinkertaisesti sitä, että yli 800 kilometriä Päärataa – Suomen merkittävintä raideyhteyttä – on nyt EU-tasolla parhaassa mahdollisessa rahoituskategoriassa. Samalla on hyvä muistaa, että Pääradallehan oltaisiin voitu hakea EU-rahoitusta jo edelliselläkin rahoituskaudella, koska rata kuuluu jo nyt TEN-T -ydinverkkoon, mutta käytävälaajennuksen kautta rahoitusmahdollisuudet ovat nyt parhaat mahdolliset.

CEF2 -rahoitushakuja tulee olemaan kerran vuodessa. CEF2:n yleisen osion – josta myös Suomen hankkeet rahoitetaan – budjetti on noin 10 miljardia euroa seitsemän vuoden ohjelmakauden aikana. Tästä kokonaisvolyymista noin 8,6 miljardia euroa on jaossa ensimmäisten kolmen vuoden aikana. Ensimmäinen CEF2 -haku avautuu nyt kesällä.

Pääradalla on lukuisia investointeja ja suunnittelua odottavia kohteita, joista pahimmat koko maan raideliikenteeseen vaikuttavat välityskyky- ja kapasiteettivajeet ovat yhteydellä Helsinki–Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere mukaan lukien tietysti Tampereen henkilöratapiha. Meillä ollaankin jo vetämässä hihoja ylös ja ryhtymässä töihin: nyt rahaa pitää hakea!

Ei niin nopeasti, sanoo valtio. Tampere–Helsinki-välille ei nyt haeta rahoitusta, koska kysymys toisen lisäraiteen linjauksesta on auki toisaalla. Siis mitä? Me olemme saaneet Pääradan parhaaseen EU-rahoituskategoriaan, seuraavien kolme vuoden aikana on jaossa suurin osa rahoituksesta, Helsinki-Tampere-välillä on käynnistämistä vaille valmiita investointi- ja suunnittelukohteita ja me emme edistä näitä koko Suomen liikenneyhteyksiin ja kilpailukykyyn vaikuttavia hankkeita?

Meillä on töitä edessä.

kirjoittaja on Tampereen ja Pirkanmaan EU-yhteysjohtaja

Siis mitä?... Meillä on töitä edessä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut