Kolumni: Uudet investoinnit jatkoa Tampereen tarinalle – "Suurin haasteemme on kansainvälisyys"

Noora Heino

Tampere on aina tunnettu rohkeista investoinneista ja rivakasta poliittisesta päätöksenteosta. Ne ovat tehneet Tampereesta Suomen suosituimman kaupungin.

Uskallan väittää, että Tampere ei olisi mitään ilman tunnettuja maamerkkejä, kuten Särkänniemeä, Näsinneulaa ja Tampere-taloa. Ja menestystarinalle ei näy loppua – ratikan kyytiin pääsee jo muutaman kuukauden päästä, Uros Live valmistuu tänä vuonna ja Särkänniemen kaava hyväksyttiin tällä viikolla.

Yritykset ovat myös valmiita tekemään rohkeita päätöksiä ja investointeja koronakurjimuksesta huolimatta. Tästä hyvä esimerkki on Tampereen kukkiva ravintolakulttuuri, joka on levinnyt keskustan ulkopuolella Viinikkaa ja Kalevaa myöten. Viinikan Lillan Kök tarjoaa suussa sulavia makuja, keskustan työmaa-alueet ovat alkaneet täyttyä artesaanipizzerioista, kahviloista ja pienpanimo-oluita tarjoavista pubeista. Lapland Hotels Arena on avannut jo myyntinsä.

Eipä myöskään unohdeta matkailun yhtä megatrendiä eli luontoa. Pandemia on kasvattanut kansallispuistojen kävijämääriä ja lähiluonnossa liikkumisesta on tullut entistä trendikkäämpää. Kaupin ja Niihaman alue vilisee paikallisia arki-iltaisin, mutta palveluita pitää kehittää puhuttakaan Kintulammista. Alueelle tulisi luoda lisää mahdollisuuksia yritystoiminnalle, kuten Helvetinkolulla.

Suurin haasteemme on kansainvälisyys, koska kukaan ei tunne Tamperetta. Infra on kunnossa kansainvälisille kongresseille, urheilutapahtumille ja vapaa-ajan matkailijoille. Tarvitaan rohkeita ja luovia markkinointitekoja ja yhteistyötä yritysten kanssa. Korona kurittaa maailmaa ja Suomea, mutta on nähtävä pidemmälle.

Kansainvälinen markkinointi vaatii ensinnäkin luovuutta ja yhteisponnistuksia, koska Suomi ja Tampere jää kalkkiviivoille markkinointibudjettiensa kanssa Pohjoismaisessa kilpailussa. Toiseksi, Tampereen kilpailijat ja muiden herättelevät markkinointiaan. Visit Tampereen skenaariossa vuoden vaihde näyttää valoisalta ja tulevana kesänä panostamme vahvasti kotimaahan. Vähitellen aktivoimme kansainvälisiä markkinoitamme, kun rokotuskattavuus nousee Suomessa ja Euroopassa. Pohjatyötä teemme jo nyt.

kirjoittaja on Visit Tampereen kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja

Suurin haasteemme on kansainvälisyys

Kommentoi