Kolumni Kun jääkiekkoseurat mediataloiksi muuttuivat – "Ratkaisu oli tarjota jotain sellaista mitä ei ollut ennemmin tarjolla"

On kulunut lähes vuosi siitä hetkestä, kun jääkiekon liigakausi keskeytettiin 13. maaliskuuta 2020.

Kukaan ei taatusti osannut ennustaa millaiseksi seuraava vuosi tästä eteenpäin muodostuisi huippu-urheilun parissa, jossa yleisö muodostaa merkittävän osan ottelutapahtumasta ja sen tunnelmasta. Syksy toi toivoa, ja saimmekin ottaa Hakametsään yhteensä 4000 katsojaa, jotka jakautuivat kahdeksaan kappaleeseen 500 katsojan lohkoja.

Koronavirustilanteen heikentyessä marraskuun lopulla uusia rajoitustoimenpiteitä yleisötapahtumien osalta otettiin käyttöön laajamittaisesti, ja tämän jälkeen yleisöä ei ole lehtereillä nähty.

Kiitos nykyisten TV-sopimuksien ottelutapahtumat on voitu toimittaa kotikatsomoihin suorina lähetyksinä kaikista otteluista.

Mutta riittääkö tämä nykyisessä tilanteessa? Saako ihminen, joka on käynyt 30 vuotta kaikissa kotiotteluissa paikan päällä ”mahan täyteen”? Tai millä tavoin voimme puhutella junioria, joka on tulevaisuudessa se potentiaalinen kausikortin ostaja tai aikuisiällä yrityspäättäjä?

Ratkaisu tähän oli tarjota jotain sellaista mitä ei ollut ennemmin tarjolla. Seuran oma live-lähetys, jossa mennään pintaa syvemmälle ja viedään katsoja mukaan sellaisiin paikkoihin mihin hän ei ole ottelutapahtuman osalta koskaan aiemmin päässyt.

Monet seurat tarjoavat nyt omia studioita.

Tappara alkoi tuottaa omia KirvesLive-lähetyksiä helmikuussa ja suosio oli taattu heti ensimmäisestä lähetyksestä lähtien.

Katsojalle tarjoillaan henkilökuvaa pelaajasta, tilastoja, analyysejä, haastatteluja sekä videokuvaa suoraan pukuhuoneesta, kun pelaajat ovat valmistautumassa otteluun tai lähtemässä jäälle.

Ammattitaitoinen studio mielenkiintoisella asiantuntijavieraalla, liigan parhaat haastattelut ja kokonaisuutena laadukkaasti tuotettu lähetys varmistaa onnistumisen.

Kokonaiskatsojamäärät verkossa yhdellä lähetyksellä saattavat olla helposti yli 10 000 katsojaa, eli reilusti yli Hakametsän 7 300 katsojan kapasiteetin.

Monet liigaseurat tarjoavat nyt lähetyksiä ja omia studioita.

Kysymys kuuluukin, ovatko seurat muuttumassa mediataloiksi?

Sen aika näyttää.

kirjoittaja on Tamhockey Oy:n kehityspäällikkö.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut