Lukijalta: Tampere tarvitsee pyöräilykoordinaattorin – "Pyöräliikenteen edistäminen ei ole itseisarvo, vaan keino turvallisemman, viihtyvisämmän ja toimivamman kaupungin luomiseen"

Tampere on sitoutunut hiilineutraalisuuteen ja määriteltynä toimenpiteenä sen saavuttamiseen on kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvu. Joukkoliikenteen osuuden kasvu on raiteillaan, mutta pyöräliikenteen osuus taas on polkenut paikallaan ja niin se tulee tekemään jatkossakin, jos ei suuntaa käännetä.

Pyöräilyyn liittyy usea kaupungin toiminto: kaavoituksessa luodaan perusta käveltävälle ja pyöräiltävälle kaupungille, katusuunnitttelussa mennään tarkemmalle tasolle ja vielä rakennuttamisvaiheessa tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat väylien toimivuuteen ja kunnossapidettävyyteen.

Hyväkään väylä ei houkuttele, jos määränpäässä ei saa pyörää turvallisesti lukittua ja tällöin voidaan olla koulua, päiväkotia, liikunta- tai leikkipaikkaa hallinnoivien tontilla.

Ratkaisuna on pyöräilykoordinaattorin tehtävän luominen kaupungin organisaatioon. Helsingissä on pyöräilykoordinaattorin tehtävä määritelty ja voimme hyödyntää parhaita kokemuksia myös sieltä.

Lopulta pyöräliikenteen edistäminen ei ole edes itseisarvo, vaan keino turvallisemman, viihtyvisämmän ja toimivamman kaupungin luomiseen sekä ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Kävely on mukavampaa, jos kapeaa väylää ei tarvitse jakaa pyöräilijöiden kanssa. Myös autoilu on sujuvampaa, jos mahdollisimman moni valitsee toisin kuin sinä.

Tuomo Pollari

kuntavaaliehdokas (vihr.)

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut