Lukijalta: Satamamiljöö säilytettävä – "Aiheuttaisi käytännössä laivaliikenteen loppumisen historiallisesti arvokkaassa satamamiljöössä"

Ex-satamapäällikkönä en voi olla kommentoimatta Ilpo Sirniön hyvää kirjoitusta lauantain Tamperelaisen Lukijalta-palstalla.

Kyseessä on tiettyjen poliittisten piirien ajama siltahanke Mustanlahden satamaan, joka toteutuessaan tukkimalla luonnollisen satama-alueen vesiväylän, aiheuttaisi käytännössä laivaliikenteen loppumisen historiallisesti arvokkaassa satamamiljöössä.

Ei ole mahdollista, että laivat voisivat jatkossa operoida turvallisesti tukitussa satama-altaassa. Tietyissä tuuliolosuhteissa on suuri riski sille, että laivat saattavat ajautua päin kulkusiltaa. Mikäli silta rakennettaisiin olisi väistämätöntä siirtää satama toimintoineen Santalahteen pois perinteisestä Mustanlahden satamasta. Tässä puhuttaisiin jo useiden kymmenien miljoonien kustannuksista.

Sillan kokonaiskustannukset olisivat arvioiden mukaan miljoonia euroja. Esittäisin sillan sijaan sataman pohjukan ympäri rakennettavaa kolme metriä leveää kelluvaa kulkusiltaa, jonka kylkeen olisi myös mahdollista kiinnittää veneitä. Särkänniemeen menijät voisivat hyödyntää tätä reittiä, jolloin perinteinen satamamiljöö laivoineen voisi säilyä.

Rakennuskustannukset olisivat myös mitättömät verrattuna siltaratkaisuun – on laskettu, että kelluvan kulkusillan kustannus olisi luokkaa 1000 euroa metriltä.

Särkänniemen huvipuistolla on luonnollisesti intressiä laajentaa reviiriään myös erilaisilla vesileikkipuistoideoilla, mutta niiden oikea osoite on Näsijärven puolella, jonne on nykyisen runsaan kivitarjonnan vuoksi helppo rakentaa aallonmurtaja, jonka suojassa erilaisia toimintoja voidaan kehittää.

Mustanlahden satama on yksi perinteisimmistä ja vanhimmista historiallisista kulttuurikohteista Tampereella. Sitä ei pidä invalidisoida ja alistaa joidenkin toimijoiden intressien välikappaleiksi.

Matti Joki

ex-satamapäälikkö

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.