Lukijalta: Etäpalvelu ei ole yhtä kuin lähipalvelu – "Moni jättää mieluummin hakematta apua ongelmaansa"

Päättyneen vuoden aikana ihmisten toivottiin sosiaali- ja terveyspalveluissakin siirtyvän käyttämään ensisijaisesti etäpalveluita. sote-lautakuntaan tuotiin päätösesitys siitä, että noista palveluista voitaisiin periä lähipalvelumaksu.

Tätä emme omassa ryhmässäni voineet hyväksyä, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät eri syistä käytä etäpalvelun edellyttämiä digitaalisia välineitä.

Nämä ihmiset olisivat saattaneet siirtää lääkäriin menoaan oman terveytensä kustannuksella. Toisekseen etäpalvelu ei ole sama asia kuin vuorovaikutuksellinen lähipalvelu, jossa ihminen kohtaa ihmisen.

Moniin palveluihin digitaalisuus toki sopii. Esimerkiksi nuoret ovat aktiivisesti hyödyntäneet sitä, niin myös kiireiset lapsiperheet joissakin peruspalveluissa. Tämä tulee lisääntymään, vaikka korona aikanaan helpottaa. Silti on huolehdittava myös lähipalveluiden saatavuudesta.

On ymmärrettävää, jos etäpalvelun ei koeta vastaavan lähipalvelua. Jos hinta siitä olisi ollut sama, olisi se eriarvoistanut lisää ihmisiä. THL: n tutkimuksista tiedetään, että useampi kuin joka kymmenes alimpaan tuloviidennekseen kuuluvista ikääntyneistä jättää käymättä lääkärissä heikon taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Maksualennuksista ja vapautuksista ei edelleenkään tiedetä riittävästi ja myös niiden hakeminen voidaan kokea hankalaksi ja nöyryyttäväksi. Moni jättää mieluummin hakematta apua ongelmaansa.

Moni jättää mieluummin hakematta apua ongelmaansa.

Sote-lautakunta puolitti asiakasmaksun vuoden 2020 osalta ja nyt on huolehdittava siitä, että maksupolitiikkaa ei heikennetä eri ihmisryhmiä syrjiväksi. Esimerkiksi terveyskeskusmaksuilla katetaan vain pieni osa noiden palveluiden hinnasta. Kaupungin taloudelle maksuilla ei ole suurta merkitystä, mutta palveluiden käyttäjille on.

Ulla-Leena Alppi

kaupunginvaltuutettu (vas.)

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.