Lukijalta: Vanhanaikainen, kallis ja hankala ”ratikka” – "Uudet liikennevalot alkavat syrjiä autoja"

Katselin kaupunkimme taannoista valtaväylää sen läntisestä päästä. Mieleen tuli hylätty kiitorata, jota väritti pari kaupungin bussia, joiden nimi on ”Nysse”.

Kun kaupunkilaisille alettiin myydä raitiotietä, se nimettiin oitis hauskasti ”ratikaksi”.

Nyt on varoiteltu, kuinka vaaralliseksi autoilu, pyöräily ja kävely ”ratikan” vuoksi muuttuvat, ja toisaalta arvuuteltu, millainen kuosi on raitiovaunujen penkkipäällysteissä.

Kun tulin Tampereelle opiskelemaan, Hämeenkatu oli kannasta halkova valtaväylä. Aluksi oli vielä trolleybusseja eli johdinautoja, joita edelleen näkee Manner-Euroopassa.

Sähköbussi on päästötön, eikä se vaadi kalliita raiteita. Se on myös suuresti kehittynyt verrattuna 1960-luvun trollikoihin.

Sähköbussilinja on paljon joustavampi kuin raitiotie, joka liikennevälineenä on vanhanaikainen. Sen rakentaminen teki Tampereen keskustasta vuosiksi ikävän työmaan.

Uudet liikennevalot alkavat syrjiä autoja.

Ratikkatyömaa vikuutti kauppaa. Liikenne pakkaantui Ratinan ja Satakunnankadun suunnille aiheuttamaan etenkin talvella mittavat pakokaasupäästöt. Uudet liikennevalot alkavat syrjiä autoja.

Vuonna 1968 perustettu, yksityisautoilun vastainen Enemmistö ry on ilmeisesti onnistunut miehittämään julkisesta liikenteestä päättäviä instansseja ja sitä kautta tekemään yksityisauton käytön hankalaksi.

Mutta myös muu julkinenkin liikenne on ”ratikan” vuoksi vaarassa. Kuntapoliitikko Leena Risku epäili (AL 13.9.) perustellusti, että bussiliikenne Ylöjärveltä Tampereelle tukahdutetaan.

Turussa raitiotieliikenne alkoi 1890 hevosten vetämillä vaunuilla, jolloin se toki oli modernia, mutta systeemi purettiin 1972.

Helsinki on laajalla niemellä, Tampere kannaksella. Tuskinpa edes Helsinki enää ryhtyisi kaivamaan kiskoja katuihin.

”Ratikan” hinta on jo yli 300 miljoonaa. Kuinkahan suosittu se ajan mittaan on, kun suuri osa työssä käyvistä joutuu käyttämään ”syöttöliikennettä” mennen tullen.

Sateisina syksyinä puiden lehdet liukastavat kiskot. Talvella lumi ja jää ovat riesana.

Erkki Teikari

YTT

Tampere

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut