Pääkirjoitus: Kauppaa laivoilla – "Toiminnan varmistaminen on nyt tärkeää, mutta laivamatkailu ei ole kaupungin ydinliiketoimintaa"

Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tampereen kaupunginhallitus käsittelee maanantaina Suomen Hopealinjan yhtiöjärjestelyjä. Puhutaan siis Tampereen matkailun takavuosikymmenten kruununjalokiven tulevaisuuden kannalta tärkeistä asioista.

Yhtiön liiketoiminta on ollut viimeisen viiden vuoden ajan käytännössä tappiollista ja koronavuonna tilikauden ennuste on kohoamassa yli 400 000 euron tappioon. Keskimäärin yhtiö on reilun kahden miljoonan liikevaihdolla tehnyt noin 280 000 euroa tappiota vuodessa.

Päätösesityksen mukaan Tampereen kaupunki osallistuu Suomen Hopealinja Oy:n osakeantiin merkitsemällä osakkeita yhteensä 50 miljoonaa kappaletta ja maksaa niistä yhteensä 500 000 euroa.

Lisäksi kaupunki ostaa tai vaihtoehtoisesti lunastaa muiden yhtiön osakkaiden osakkeet 0,01 eurolla kappaleelta, jos 90 prosenttia muista osakkaista tarjouksen hyväksyy. Muita suurimpia laivayhtiön osakkeenomistajia ovat Hämeenlinnan, Valkeakosken, Akaan, Nokian ja Lempäälän kunnat reittivesistön varrella sekä VR. Ostotarjous näyttää tulevan hyväksytyksi.

Tähän saakka Tampereen kaupungin omistus laivayhtiöistä on ollut vajaa kolmannes. Jatkossa vetovastuu siirtyisi selkeästi Tampereen kaupungille. Jos tämä järjestely toteutuu, Suomen Hopealinja siirtyy Tampereen kaupungin tytäryhtiöksi.

Juuri yhtiön hajautunut omistusrakenne on osoittautunut vuosien saatossa monella tavoin ongelmalliseksi. Intressit ovat reittiveden varrella hyvin erilaiset ja päätöksenteko ja kehittäminen siksi hankalaa.

Operaatio on Tampereen kaupungille selkeä taloudellinen riski, mutta pääomitus mahdollistaa laivaliikenteen jatkumisen toistaiseksi. Muuten mennään karille.

Tampereen linjauksena on ollut se, että laivayhtiön omistuksesta halutaan eroon. Uusi omistaja halutaan löytää edelleen, kunhan toiminta vakiintuu taloudellisesti ja osakkeille vakiintuu jonkinlainen arvo.

Tämä on oikea tavoite. Toiminnan varmistaminen on nyt tärkeää, mutta laivamatkailu ei ole kaupungin ydinliiketoimintaa.

Lähimatkailun tulevaisuus ei uudessa normaalissa näytä huonolta ja pelastusoperaation taustalla on toivoa ja järkeä.

Kommentoi