Lukijalta: Hitaammin liikkuvat paremmin huomioon

Matti Höyssä otti esiin tärkeän asian jalankulkijoista ja ratikasta Hämeenkadulla. Pysäkkien ja suojateiden poistaminen vaikeuttaa etenkin hitaammin kävelevien ikäihmisten liikkumista (AL 29.11.).

Ongelma koskee myös valoristeyksiä Tampereella. Esimerkki. Vihreän valon sytyttyä ylitin ainoana Itsenäisyydenkadun Salhojankadun kohdalta reippaasti pyörää taluttaen. Liikennevalo muuttui punaiseksi ennen kuin pääsin kadulta pois. Pyöräillen olisin ehtinyt yli ajoissa, mutta olisin ollut lainsuojaton. Entä jos suojatie olisi ollut ruuhkainen?

Keppien tai rollaattorin varassa kulkevilla ei ole nykyisellään mitään mahdollisuutta ylittää tuossa Itsenäisyydenkatua vihreän valon palaessa. Ratikan vuoksi keskikoroketta ei ole, mihin pysähtyä odottamaan valon vaihtumista. Jos hidas kävelijä ehtii tuossa risteyksessä vain ratikkakiskoille tai autokaistalle ja jää ratikan tai auton alle, häntä voitaneen pitää syyllisenä tapaturmaan punaisia päin kulkijana.

Pyöräilen paljon ja otan joskus aikaa valon vaihtumisesta. Kerran tuossa Itsenäisyydenkadun risteyksessä kellotin jalankulkuvalon vaihtumisen punaisesta vihreäksi 54 sekunniksi. Monissa muissa valoristeyksissä odotusaika maksimissaan on minuutin luokkaa.

Tampereen kaupunki hehkuttaa edistävänsä kävelyä ja pyöräilyä. Ulottakaa se koskemaan liikennevalojakin. Mitä sujuvampaa kävely ja pyöräily on, sitä yleisemmäksi se käy.

Nytkin aikatauluvapaana pyöräily on noin 5–10 kilometrin matkoilla nopeampaa kuin omalla autolla ajaminen tai julkisilla liikennevälineillä kulkeminen puhumattakaan sähköpolkupyöristä. Pääsee ovelta ovelle. Kuntokin pysyy parempana kuin sähköpotkulaudoilla kulkijoilla.

Risto Moisio

auton omistava pyöräilijä

Tampere

Kommentoi