Pakina: Historian siipien rahinaa: lipuvat ratikat – "Olen omin silmin nähnyt raitiovaunun lipuvan Hämeenkadulla jo vuonna 1964"

Jussi Tuominen

Nyt se on sitten nähty. Raitiovaunun ensilenkki Hervannasta Pyynikintorille ja takaisin. Tapahtuman historiallisuudesta huolimatta en jaksaviitsinyt jalkautua kadunvarteen. Katselin keikan suoratoistona sekä naapurilehden sivuilta että livenä oman kylppärimme ikkunasta.

Ratikkaralli herätti muutaman kysymyksen. Onko kiskokieseihin iskenyt flunssa tai korona, konsa kulku oli kovin vaivalloista, usean keltaliivin saattohoidossahan tuo näkyi kävelyvauhtia matelevan. Äänikin oli pettymys. Helsingin ja Euroopan kaupunkiratikoihin tutustuneena tämä oli niin hiljainen, että kerrostalomme pihapuissa ratikkaa katselleiden (?) lintujen rupatteluäänet peittivät ratakiskojen rahinan.

Joku lehti kirjoitti tapauksesta jo edellisellä viikolla että tulossa olisi ”Historiallinen näky… ratikka lipuu sunnuntaina ensi kertaa Hämeenkatua ja Hämeensiltaa Tammerkosken yli”.

Ratikkahistoriasta teidän sen verran, että olen omin silmin nähnyt raitiovaunun lipuvan Hämeenkadulla jo vuonna 1964. Silloin järjestettiin Tampereen ja Turun välinen kävelymaaottelu, ja sitä varten tuotiin ikäänkuin yllykkeeksi vanha Turkulainen raitiovaunu Hämeenpuistoon. Hämeensiltaa pitkin yli Tammerkosken sekin kulki, tosin rekan vetämällä lavetilla.

Ihan oikea punainen raitiovaunu on myös Sara Hildénin museon edustalle pysäköidyn Rauni Liukon taideteoksen runkona. Mitä kautta se on sinne kiivennyt, ei ole tiedossani, mutta reittiä Hämeensilta-Hämeenkatu-Hämeenpuisto luulisin senkin 70-luvulla lipuneen.

Eiköhän samaa historiallista reittiä lipunut sekin ratikka, joka viime viikolla toimi ilmaisena koronatestipisteenä, kun se muun ajan auttaa kahvihampaan kolotukseen Keskustorilla.

Miksi muuten ratikasta käytetään ”virallista” nimeä raitiovaunu? Laskujeni mukaan Tampereen versiossa on kokonaista kolme toisiinsa kytkettyä vaunua. Oikeampi virkanimitys olisi siis raitiojuna. Eihän se mitenkään olennaisesti sähköjunasta poikkea. Raideleveyskin on sama kuin Euroopan kiskoilla. kirjoittaja on käsikirjoituskoneekuljettaja joka voitti 1964 Tre–Tku-kävelymaaottelun julistekilpailun

Olen nähnyt raitiovaunun lipuvan Hämeenkadulla jo vuonna 1964

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut